Mellan Svenstigs lastbilsverkstad i Värnamo och Kapstaden i Afrika är det många, många mil. Men för lastbilsmekanikern, Boris Bank, är sträckan kortare än för de flesta, faktiskt bara ett telefonsamtal bort. För han har två jobb och det räcker att hans andra chef, Anders Eriksson på Rosa Bussarna ringer, så vet han att nu är det dags att ratta den Rosa bussen igen genom Afrikas länder.
För bara tre veckor sedan anlände Boris hem igen efter en sådan resa. Redan nu längtar han tillbaka, eller i alla fall ut i världen. För så har hans liv sett ut de senaste tio åren.
Hade inget busskort
Upprinnelse till att han kör Rosa Bussarna uppstod efter en resa till Australien år 2003. När Boris kom tillbaka tänkte han egentligen jobba ett tag, men blev övertalad av en kompis att följa med på ett äventyr med Rosa bussarna. Och under åtta och en halv vecka lärde han känna, inte bara nya människor, utan också chaufförerna av bussarna. De blev extra intresserade av Boris eftersom han är lastbildsmekaniker. Däremot hade han inte busskort på den tiden.
På kurs i Södertälje
Kombinationen resa och jobb lockade Boris. När han kom hem tog han kontakt med Anders Eriksson, vd för Rosa Bussarna. Via ryktesvägen hade han redan hört talas om den unga mannen från Värnamo. De träffades redan samma kväll i Stockholm eftersom Boris just då var i Södertälje på kurs för Svenstigs räkning.
Kom tillbaka när du skaffat busskort, blev Anders Erikssons uppmaning till Boris.
Tog busskort rekordsnabbt
Sagt och gjort, Boris anmälde sig direkt till körskolan, bokade två dubbellektioner, körde upp och klarade sig galant en vecka senare. Kontaktar Anders Eriksson igen och tre dagar senare får Boris sitt första uppdrag, en Indienresa på fem och en halv vecka.
Sju månader i Afrika
Under sensommaren 2004 återkommer han efter det äventyret och tänker sig börja jobba på Svenstigs igen. Så blev det inte. Han erbjuds nu att köra hela säsongen i Afrika, vilket innebar sju månader borta från det ordinarie jobbet. Något som inte hans chef på Svenstig applåderade precis.
Timanställd
Men han välkomnades ändå tillbaka efter resan. Duktiga lastbilsmekaniker växer ju inte på träd. Nu var dock kravet från Boris att han enbart ville vara timanställd. Allt för att ha friheten att kunna tacka ja till fler uppdrag som busschaufför.
Måste ha nya resor att se fram emot
Men så gick det ändå två år, utan några nya äventyr med Rosa Bussarna. Boris reste i stället fritt runt om i världen, kom hem igen, jobbade ihop nya pengar och stack ut igen.
Det blev liksom alltför tråkigt att jobba som mekaniker om inte ett nytt resmål var inbokat, berättar Boris.
Tre Afrikaresor under ett år
Därför ringde han också Anders igen för att få ett nytt uppdrag. Och under hela 2009 hann Boris med inte mindre än tre resor till Afrika. Resor som gick över ett tiotal länder. En av dessa resor blev en långresa där han inte längre enbart var chaufför och mekaniker, utan nu också reseledare.
Kan välja sina uppdrag fritt
Idag har Boris växt in i företaget Rosa Bussarna så att han kan välja nästan vilket resmål som helst och driva resan ganska friktionsfritt. Han gissar att han rest i mellan 60–70 länder och nämner platser som Victoriafallen, Zambezifloden, Angelfallen i Venezuela, och bergsgorillorna i Rwanda, för att bara dela med sig av ett litet axplock av upplevelser.
Ett äventyr utöver det vanliga
Att resa med Rosa Bussarna innebär nämligen ett äventyr utöver det vanliga. Man reser ett stort gäng tillsammans och delar solidarisk på alla arbetsuppgift som finns under färden. Det innebär att man bland annat delar in sig i matlag och taklag. Matlaget ordnar allt från inköp till att laga tre måltider per dag. Oftast blir man matansvarig var åttonde dag. Taklaget fixar resandet av taket där madrasser läggs ut för natten. Man stannar ofta på campingar så resenärerna får tillgång till dusch. Och vissa nätter övernattar man på enklare hotell. Framför allt görs det många stop på sevärda platser.
Man har ju lärt sig med åren vad som är sevärt, säger Boris.
Ingen semester att leda en resa
På den senaste resan blev det mycket mera jobb än tidigare för Boris. Men det var också ett lyft för honom personligen.
– Jag hade inte tidigare trott att jag skulle klara att prata inför grupper, det är många frågor som ska besvaras hela tiden, men det gick väldigt bra, konstaterar Boris, det gäller bara att vara informativ som reseledare för att få flyt i resan.
Mötte kärleken
Men hur det blir framöver med resandet vet han inte. Det har blivit förändringar i tillvaron. Han träffade kärleken under förra resan. Camilla är från Stockholm och var då en av resedeltagarna. Därför följde hon med och jobbade som matansvarig och lite av alltiallo nu på den senaste resan. Fast nu ska de bli sambos så fort Camilla hittar ett jobb här. De båda konstaterade att det blev mycket jobb med den senaste resan och Camilla föredrar att resa fritt, därför hänger det lite i luften hur de ska göra i framtiden. Boris är ambivalent.
Åka på semester...
– Jag gör ju gärna flera bussresor framöver, fast det är inte lika kul om inte Camilla följer med, säger Boris och sneglar in i datorskärmen där han just är på väg att leta upp en kommande semesterresa åt dem båda.
Och oavsett hur det blir med uppdragen för Rosa Bussarna, så är resandet ett stort intresse och en del av hans livsstil. Och det intresset delar Camilla tursamt nog med honom.
Susanne Prien
Foto: Susanne Prien och ur Boris Banks privata fotoalbum |