Sörgårdsskolan www.skillingaryd.nu Startsidan för Sörgårdsskskolan

Sörgårdsskolan får fint pris
Inlagt 4 oktober 2007 – materialet är främst hämtat ur pressmaterial från Vaggeryds kommun, här något redigerat

Sörgårdsskolan i Skillingaryd ansökte om utmärkelsen Skola för hållbar utveckling den 7 juni 2007. Myndigheten för skolutveckling tilldelar nu Sörgårdsskolan utmärkelsen för dess pedagogiska arbete med miljön i fokus.

I motiveringen berättas att Sörgårdsskolans pedagogiska arbete kännetecknas av en helhetssyn på hållbar utveckling där ute- och innemiljön är en aktiv part i en ämnesövergripande undervisning som utmanar både handens och huvudets kompetenser.

Pedagogisk ledning
Några delar från skolans ansökan som särskilt lyfts fram:
– Sörgårdsskolan är planerad och byggd utifrån intentionerna i utmärkelsen Miljöskola. Personal, föräldrar och elever var delaktiga under planering och byggprocess samt vid inköp av inventarier, planering av skolgård och konstutsmyckning.
– Uteklassrummen används till forskande och laborativ undervisning där även skolbyggnaden blir en del för att förstå samspelet mellan natur och människa och mellan byggnaden och den omgivande naturen. De två eldstäderna används för matlagning och är en naturlig samlingsplats som ger tillfälle till lärande. Genom riktade och spontana aktiviteter får barnen med sig vanan av att vara fysiskt aktiv och ta ansvar för sin egen hälsa.

Pedagogiskt arbete
I ansökan ges flera exempel på undervisning kring frågor om hållbar utveckling, bland annat en videodokumentation om en fjärdeklass arbete med återvinning. I musikalfilmen ”Vi pantar burkar tonight” visas hur man använder olika uttrycksformer för lärande som sång, musik och dans/rörelse.
Ytterligare en miljömusikal ”Vill du åka skidor nerför sopberget” har dokumenterats i en Powerpoint-presentation. I projektet Ekomat fick eleverna delta i en ekologisk matskola som leddes av en gästande kock. De gjorde även en undersökning av matbutikernas ekologiska sortiment genom bland annat intervjuer med kommunens kostchef och den lokala ICA-handlaren, alltså ICA Nära Lagahallen.

Här finns hela beslutsmotiveringen
Sörgårdsskolans pedagogiska arbete kännetecknas av en helhetssyn på hållbar utveckling där ute- och innemiljön är en aktiv part i en ämnesövergripande undervisning som utmanar både handens och huvudets kompetenser.

Några delar från skolans ansökan som vi särskilt vill lyfta fram:
Pedagogisk ledning
Sörgårdsskolan är planerad och byggd utifrån intentionerna i utmärkelsen Miljöskola. Personal, föräldrar och elever var delaktiga under planering och byggprocess samt vid inköp av inventarier, planering av skolgård och konstutsmyckning. Skolbyggnaden har formen av en Svala och i "vingarna" finns basutrymmen för varje grupp med bl.a. växthus. Samspelet mellan ute- och innemiljön är en oumbärlig del i skolans undervisning och stimulerar det tematiska arbetssättet där olika ämnen integreras och där barnens intressen och funderingar tas tillvara för att bygga kunskapen vidare. Uteklassrummen används till forskande och laborativ undervisning där även skolbyggnaden blir en del för att förstå samspelet mellan natur och människa och mellan byggnaden och den omgivande naturen. De två eldstäderna används för matlagning och är en naturlig samlingsplats som ger tillfälle till lärande. Genom riktade och spontana aktiviteter får barnen med sig vanan av att vara fysiskt aktiv och ta ansvar för sin egen hälsa.

Vid skolan finns en föräldrastyrelse med representanter från alla klasser, förskolan, personalen och från elevrådet. Personalen är verksam i någon av de tre utvecklingsgrupperna, miljö-, friskvård- och skolgårdsgrupp. I den sistnämnda är eleverna också representerade. Elevrådet fungerar också som miljöråd och varje klass har schemalagt klassråd.


Personalens kompetensutveckling när det gäller mål- och styrdokumentet tar sin utgångspunkt i lärandet i ett 1-16 års perspektiv. På temat Utomhuspedagogik har kontinuerlig kompetensutveckling för all personal genomförts under tre år i följd i samarbete med Naturum och Miljöresurs Linné.
Kontakter och samverkan med lokala, regionala och internationella aktörer genomförs bl.a. genom planerade studiebesök för de olika åren till företag som Kinnarps och Metria samt reningsverket. Studiebesök tas emot och samverkan sker också med andra organisationer som Skogsäventyret med frisksportarna, temavecka med Riksantikvarieämbetet och Linnés skolgårdsrike. Lokala media bjuds in till skolan när olika aktiviteter genomförs och det har bidragit till att sprida kunskap om alternativa sätt att arbeta.
Sörgårdsskolan arbetar systematiskt med planering, genomförande, uppföljning och utvärdering samt åtgärder för utveckling. I skolans arbetsplan anges strävansmål som "Att skapa helhet och sammanhang i elevernas lärande, genom ämnesövergripande arbetssätt och arbetsformer". Handlingsplanen konkretiserar målen som "I tema Skogen integrerar vi språkprojektet och ger eleverna möjligheter att uttrycka sig genom: tal, skrift, dans, drama och konst mm". Ett exempel på detta från undervisningen är Miljömusikalen, se nedan. Som stöd i kvalitetsarbetet används BRUK[1] och i kvalitetsredovisningen knyts delarna ihop till en helhet. Varje år genomförs två gemensamma reflektionstillfällen kring skolans mål och profil för all pedagogisk personal. Dessa tillfällen ger möjlighet till att utbyta erfarenheter och kunskaper samt skapa en gemensam värdegrund.

Pedagogiskt arbete
I ansökan ges flera exempel på undervisning kring frågor om hållbar utveckling bl.a. en videodokumentation om en fjärdeklass arbete med återvinning. I musikalfilmen "Vi pantar burkar tonight" visas hur man använder olika uttrycksformer för lärande som sång, musik och dans/rörelse. I filmen visas en dramatisering av hur den gamla damen får lära sig att panta burkar och vad som händer efter pantningen fram t.o.m. framställningen av nya flaskor med dryck. Pantförloppet har eleverna illustrerat med tecknade/målade bilder och arbetet med musikalen har förberetts och varit en del i undervisningen i olika ämnen, som kemi. Där man bl.a. har tagit upp hur material bryts ner i naturen och hur kemiska kunskaper kan användas vid diskussioner om resurs- och miljöfrågor.
Ytterligare en miljömusikal "Vill du åka skidor nerför sopberget" har dokumenterats i en Power Point presentation. I projektet Ekomat fick eleverna delta i en ekologisk matskola som leddes av en gästande kock. De gjorde även en undersökning av matbutikernas ekologiska sortiment genom bl.a. intervjuer med kommunens kostchef och den lokala ICA-handlaren. Resultaten redovisades i diagramform och som en plansch.
Skolkök och lokalvård sköts av annan förvaltning och bolag. Köket är KRAV- auktoriserat. Hela skolan städas varje dag och lokalvårdens produkter är miljömärkta.

Från myndighetens sida hoppas vi att ni fortsätter med och utvecklar ert arbete för hållbar utveckling och att ni inom tre år ansöker om att förnya er utmärkelse Skola för hållbar utveckling. För att behålla utmärkelsen behöver ni då visa på hur ni har utvecklat skolans pedagogiska arbete, dess innehåll och organisation i arbetet med hållbar utveckling. De utvecklingsområden ni redovisat i ansökan är en bra utgångspunkt för ert fortsatta utvecklingsarbete.
I ert fortsatta arbete kan ni vända er till oss på Myndigheten för skolutveckling när ni har behov av stöd och vägledning.
Vänliga hälsningar

Lars Åke Bäckman Undervisningsråd