Demokratiprojektet 2009 www.skillingaryd.nu www.vaggeryd.nu Till startsidan för skolor

Resa till Tyskland 2009
Elever som läser tyska och lärare är 16–19/3 på en resa till Tyskland och vi får lite rapporter då och då (17/3 2009)
Onsdag – besök i ett koncentrationsläger
Inlagt 19/3 2009

I dag efter frukosten tog vi bussen till Sachsenhausen som ligger några kilometer utanför vårt vandrarhem. Vi blev guidade runt hela koncentrationslägret och guidningen var på engelska. Det var intressant och spännande och se vad som fanns kvar av det som hänt men samtidigt lite skrämmande.

Efteråt tog vi vårt lunchpaket, vilket innehöll samma saker som alla andra dagarna. Frallor och mer. Men under hela resan har vi haft med oss fika som några snälla mammor bakat till oss, det är vi mycket tacksamma för!

I Berlin
Eftermiddagen spenderades i Berlin där vi alla shoppade. Vid 18.00 åkte vi vidare för att träffa Julia och hennes scouter. När vi kom dit så delades vi in i grupper blandat tyskar/svenskar. Vi fick uppdrag, vi tog tunnelbanan i våra grupper och lärde känna varandra under tiden genom att svara på frågor som vi fått. Sedan visade de oss runt i Neukölln, stadsdelen de bodde i.

Lyckad dag
Vi var inte så positiva till det från början men det hela gick över förväntan och det var mycket lättare att förstå varandra än vi trodde. Vi var hemma igen runt 22.00. En väldigt lyckad dag!

Torsdag – på väg hem

I dag gick vi upp vid ungefär 7, för att försöka komma iväg innan 9.00. Vi har ätit frukost, packat och städat våra rum. Vi har också packat med oss våra lunchpaket (samma som alltid).

Nu sitter vi och bloggar på bussen, tolv timmars resa hem ligger framför oss, två av dom är på båt. Ska man summera resan så är nog alla riktigt nöjda och vi har haft riktigt kul tillsammans. Vi har fått se jättemycket saker på så kort tid, och det har varit mycket lärorikt. Nu sitter vi och kollar på film, Ali G.

Tack chaffisen
Vi tackar vår busschaufför Anders som är så gullig och har stått ut med oss, så snäll är han! Tack! Vi tackar också för att vi fått chansen att åka på denna resa, det är inte alla som får göra det. Så efter fyra härliga dagar i Berlin så är vi på väg hem glada & nöjda!

Hälsningar tyskagrupperna på Fågelfors!

Hallo aus Berlin!
Inlagt 17/3 2009

Efter 12 timmar i buss är vi äntligen framme i Berlin. Resan gick riktigt bra och vi var lika många när vi kom fram som när vi åkte.

Vi höll på att tappa fyra tappra löpare varav en lärare som prompt skulle ut och runda Wandlitz sjön sent i går kväll, men efter många kilometers landsväg och till synes ogenomtränglig skog kunde de till slut finna en väg genom mörkret under ledning av sir Simon och komma hem utan större men.

D-day +1
Dagen började tidigt vid frukostbordet där vi åt Brötchen mit Salami und Käse.
Sedan var det dags för en tur i det blå till staden bättre än Vaggeryd, Berlin.
Julia Schellerhoff guidade oss genom Berlin på gediget sätt som vi alla kommer minnas. Ni kanske känner igen platser som:
Brandenburger Tor
(inne i) Reichstag und die glaskuppel
Alexanderplatz
Checkpoint Charlie
Fernsehturm
Hohenschönhausen Gedänkstätte (STASI-fängelset)
Olympia Stadion
Lidl
Döner kebab

Efter några timmars shopping har vi, trötta men glada, med mycket ny och färsk kunskap äntligen fällt ut landningshjulen för en god natts sömn.
Alla är nöjda och belåtna med dagen.