Demokratiprojektet 2008 www.skillingaryd.nu www.vaggeryd.nu Till startsidan för skolor

I nazisternas våld...
Inlagt 9/3 2009

I torsdags och fredags hade elever från nian vid Fågelforsskolan en redovisning av sin resa till Polen och Tyskland. De gav teaterföreställningar för elever och allmänhet.

Så fort vi kom in i teatersalongen i Skillingehus blev vi indelade efter hårfärg och vi blev runtfösta av elever utklädda till SS-män och utplacerade på olika platser.

Pistolskott...
Ur högtalarna ljöd rop, hundskall och pistolskott.
Salongen var nedsläckt och det rådde en allmän förvirring.
De som att sig ner kunde helt plötsligt bli tillsagda att ställa sig upp eller att sätta sig på någon annan plats.
Det gjorde det lätt att tänka sig in i den rädsla och förvirring som alla de människor som befunnit sig i de tyska nazisternas våld måste ha känt.

Arbetarläger
När alla satt sig på plats och ”SS-männen” placerat sig runt om i salongen kom konferencier David Josefsson in på scenen och redovisningen började.
Under den följande timman spelades scener upp om livet i de nazistiska arbetarlägren medan David berättade om de usla förhållandena för fångarna.

Tände ett ljus
Emelie Claesson och Lisa Gunnarsson läste var sin dikt om livet som fångar och alla som ville fick sedan gå fram till scenen och tända ett ljus för alla de som mist sina liv i de många koncentrations lägren under nazisternas styre.
Vi fick sedan se ett bildspel med bilder på olika platser och människor som eleverna som varit med på resan träffat och besökt och lite vad de upplevt.

Berörda
När vi sedan lämnade salongen tror jag att vi alla blivit berörda av redovisningen och fått en lite bättre förståelse av hur det var att leva under det nazistiska styret under andra världskriget.

Text: Frida Bunnstad
Foto: Per Bunnstad

De nyanlända till koncentrationslägret fick håret klippt.
Eleverna lyssnade och många tyckte nog att det var skrämmande det som utspelades på scenen.
En utställning fanns att beskåda vid entrén till teatersalongen.
Eleverna blev kontrollerade.
Judarna kom till koncentrationslägret.
Hilma Olsson var en av de elever som var med i Tyskland och Polen.
David Josefsson berättade om bland annat livet i ett koncentrationsläger.

En resa till en overklig, verklig tid
Inlagt 6/3 2009

Auschwitz, Ravensbrück, Chelmno, Treblinka och Sachsenhausen. Namn på orter som minner om bland de värsta brott som förekommit i mänsklighetens moderna historia. Det som i dag verkar overkligt har verkligen hänt.

Det var på dessa platser och en del andra som omkring sex miljoner människor mördades under andra världskriget, den så kallade förintelsen. Merparten var judar men även andra grupper hade fallit i nazisternas onåd.

I förintelsens spår
I flera år har Vaggeryds kommun ordnat resor för elever och skolpersonal till Tyskland och Polen. Resorna har haft som mål att ge elever från kommunen en inblick i nazismens brott mot mänskligheten och inblick i vad som händer då demokratins principer sätts ur spel. Höstens resa för elever från Fågelforsskolan i Skillingaryd och Hjortsjöskolan i Vaggeryd kallades Demokratiprojektet.

Flera föreställningar
I dag har eleverna haft ett antal föreställningar för elever och föräldrar med flera. I Skillingaryd var det en samling i Skillingehus och i morgon ges föreställningar för andra elever.

Förtryck
I Vaggeryd fick elever på högstadiet i dag en liten, liten inblick i hur miljontals människor behandlas av nazisterna. De elever som var med på resan i höstas spelade nazister och gav prov på hur förtryck av andra kan gå till. Det var kortare scener på några minuter och snäll behandling.

Till gaskamrarna
Hur ungdomarna skulle ha reagerat på ett riktigt koncentrationsläger vågar man inte ens tänka. Minut för minut, timme för timme, dag för dag pågick förtryck, tortyr och till slut väntade gaskamrarna. Detta som hände på 1940-talet är den värsta människoutrotningen i vår tid.

Inte glömma
Man får aldrig, aldrig glömma det som skedde och det är därför som kommunen välvilligt bidragit för resor i förintelsens spår. Se som ser spåren av det fruktansvärda som hände förstår nog: demokratin är värd allt – nazism och annan förtryck enbart av ondo.

Per Bunnstad

På Hjortsjöskolan inleddes samlingarna i aulan...
...där nazisterna styrde och gav en otäck inledning på vad som skulle ske.
Det fanns bara ett sätt att göra: lyda nazisterna. I annat fall väntade döden och det gjorde det nästan ändå förr eller senare på dessa koncentrationsläger. Källaren i Hjortsjöskolan var denna dag något av Auschwitz, Ravensbrück eller Treblinka.
Eleverna som hade varit på resa i förintelsens spår skrattade inte utan de hade fått en bra inblick i vad nazisterna gjorde med människor som klassades som sämre medborgare och som inte tillhörde den ariska rasen.

Vi följer eleverna från Skillingaryd och Vaggeryd
på deras resa till Polen och Tyskland

På besök i Berlin
Inlagt 1/10 2008

Efter en god natt på Comfort Hotell samlades vi på bussen för en rundtur i Berlin. Vår guide Björn Tore berättade med stort engagemang om platser och historiska händelser.

Vårt första stopp var vid Treptowerpark, ett ryskt minnesmärke över de soldater som stupade i samband med fritagningen av Berlin 16 mars 1945. Där fanns bland annat massgravar med 20.000 stupade soldater.

Vid ”kartoteket”...
Vidare fick vi bland annat se delar av Berlinmuren, Brandenburger Tor, riksdagshuset och bunkern där Hitler, Göbbel med flera befann sig. Vår guide stannande lite extra utanför riksdagshuset för att berätta om ”kartoteket”, det vill säga minnesstenar över de tyska politiker som sattes i olika läger för att de protesterade mot Hitlers politik.

Shoppingtur
Efter förmiddagens rundtur var det dags för lunch och egen tid i den stora shoppingstaden med utgångspunkt från Wittenbergplatz, nära Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche. Det fanns mycket att se och uppleva och många var nöjda över sina fynd. Före hemfärd stannade bussen vid Alexanderplatz, i den numera blomstande östra delen av Berlin.

Soppa och snitsel
Tillbaka på hotellet serverades det tomatsoppa och wienerschnitzel, vad mer kan man begära som avrundning på en dag i Berlin!

Katarina och Ann-Christine

324 steg nedåt...
Inlagt 28/9 2008

I dag var de våran tur att skriva blogg. Så vi ska väl försöka sammanfatta hela dagen.

I dag har vi varit i Polens berömda saltgruvor. Vi parkerade bussen och fick gå sista biten.

324 steg...
När vi kom fram fick vi först träffa den engelsktalande guiden och sen fick vi vandra ner i gruvorna.
Efter cirka 324 steg var vi nere. Det var coolt att se hur gruvorna var uppbyggda.
Det var häftigt att se de uthuggna saltfigurerna.

Sista slantarna gick åt...
Sedan åkte vi buss hur länge som helst (typ 40 minuter), till Krakows centrum där vi shoppade upp våra sista slantar på skräp och nöjen. Sedan käkade vi mat på restaurang Leo. Vi fick kalkon, ris och sallad.
När vi ätit klart efterrätten kom det in åtta polacker klädda i folkdräkter.
De dansade och sjöng, och bjöd upp oss till dans. Alla hade jättekul, och efteråt var vi mycket trötta.

Emilia, Rasmus och Ola

Besök på förintelseläger
Inlagt söndag 28/9 2008

På fredagen besökte vi Chelmno ett rent förintelseläger. I Chelmno finns inget bevarat bara minnesmonument.

Ett minnesmonument kunde vara stora stenar med texter från släktingar till de som mött sina öden här på Chelmno. På vissa ställen fanns det massgravar uppgrävda där man kunde
se små benflisor från fångarna. I ett avsides hörn stod det gravstenar som symboliserade alla döda.
Efter vårt besök på Chelmno blev det en lång bussresa till Krakow som tog cirka sju timmar. På vägen blev det ett par stopp för att köpa godis och käka på Mc Donalds. När vi kom fram till Hotel Felix bjöds det på ris, panerad fisk och surkål. Kan inte påstå att maten varit den bästa under resan. Den enda som var nöjd och klappade sig på magen var Christer som tyckte surkålen var utsökt. Men resan är inte slut än och vi hoppas på en matförbättring.
På kvällen var alla väldigt trötta och somnade runt elva.

27/9

Frukosten började vid halv åtta vilket innebar att vi var tvungna att ställa klockan redan på sju. Efter frukost bar det av till Auschwitz 1 som inte är ett förintelseläger utan ett arbetsläger.

Innan man varit på en plats som Auschwitz är det svårt att föreställa sig hur det kändes
och såg ut under förintelsen. Nu har jag fått svar på hur det såg ut men inte blivit klokare på hur det måste känts för de som hamnade på ett ställe som Auschwitz.

Ägodelar
Som det ser ut nu är det ganska fint och lugnt vilket gör det ännu svårare att verkligen tänka sig in i deras livssituation. Men när man ser fångarnas ägodelar i stora högar blir det
mer verkligt. I stora högar fanns det bevarat avklippt hår, gamla glasögon och skor. Högst upp i högen av skor låg en röd fin barnsko som
kan ha tillhört en cirka femårig flicka. När man ser det förstår man hur
sjukt detta verkligen är.

Besök i Auschwitz
I Auschwitz 2 gick vi in i baracker där sängarna som judarna sov i fanns bevarade. Vi gick upp i ett stort torn där man kunde se ut över hela området som är lika stort som 300 fotbollsplaner. De enda resterna som finns kvar av barackerna är deras skorstenar. Nu finns
endast ett fåtal baracker kvar av alla de som en gång funnits.
På kvällen samlades vi i små grupper där vi pratade om vad vi sett och om man hade
några tankar och funderingar om det vi upplevt under dagen. Men nu är det dags att ladda krafterna till i morgon då vi ska besöka saltgruvan.

Emma Lindelöf

Nu är vi i Polen
Inlagt 25/9 2008

Så var det dags för avfärd! Efter flera månaders planering steg vi på bussen på onsdagseftermiddag för avresa mot färjan Karlskrona-Gdyna.

I god tid steg vi ombord och nästan med detsamma serverades det middag. Mätta och nöjda satt vi en stund och pratade. Därefter gick alla och lade sig men det blev en gungig natt trots lugnt vatten, så blir det när man inte van vid att åka nattfärja.

Morgonpigga...
Vid väckningen var alla redan vakna och pigga. Efter en god frukostbuffé var det dags att lämna färjan. Klockan 8.00 var vi på väg mot Torun. Denna gamla medeltida stad tog emot oss med blå himmel och strålande sol. Vi strövade förbi Copernicus födelsehus. Vi vandrade längs med den mäktiga floden Wisla, som rinner genom stora delar av Polen.
En solig uteservering med pasta och pizza på menyn blev vårt mål men våra ungdomar valde naturligtvis den ”gyllene måsen”.

Mot allvaret
Efter ytterligare några timmar i bussen så var vi äntligen framme i Lodz och det anrika hotellet Savoy. Efter ännu en middag med kyckling var åter dags för att koppla och så småningom sova, för nu börjar allvaret.

Reser till Polen och Tyskland
Inlagt 10/9 2008
Eleverna och några av deras ledare samaldes för matlagning.
Klicka på denna bild för en större bild
Linn Madsen och Jonatan Andersson, närmast, hörde till dem som hjälpte till med matlagningen.
Matlagning inför kvällen och varje arbetande elevpar bestod av en från Fågelforsskolan och en från hjortsjöskolan.
Eleverna kom snabbt igång med matlagningen.
Några av lärarna planerade in i det sista. Det stod en form av hemkunskap på schemat.

Grundskolorna i kommunen har sedan några år tillbaka ett så kallat demokratiprojekt och den 24 september bär det av till Polen.

– Det är elever och lärare/rektor från Fågelforsskolan och Hjortsjöskolan som ännu en gång har fått möjligheten att själv se och uppleva nazisternas arbetsläger och förintelseläger, berättar läraren Katarina Lundgren.

Mycket information
I går samlades alla elever tillsammans med några av lärarna för att förbereda en fest på kvällen tillsammans med alla föräldrar. Det är mycket information som kommer att lämnas i samband med denna träff.

Lagade mat
Vid samlingen fick eleverna från de två skolorna förbereda maten inför kvällens fest och man lärde känna varann en del. Än mer kontakter blir det under själva resan.

Få läsa mer här
Vi kommer här att följa elevernas resa i Polen och Tyskland då vi komer att få lite resebrev och bilder.