Elmia Wood 2009 i Bratteborg blev ett styrkebesked i dubbel bemärkelse. För skogsbruket som har en obruten tro på framtiden och anar en vändning i konjunkturen. För mässan som mötesplats för skogsbrukets aktörer för hela världen. Totalt kom drygt 46.000 besökare.
– Bästa Elmia Wood hittills. Det känns som om det är en konjunkturvändning på gång, säger Erling Lindberg, försäljningschef för maskintillverkaren Eco Log.
Samma uppfattning har Benny Sondell, vd för Ponsse i Sverige. Han har varit utställare sedan 1972, ända sedan Elmia flyttade ut skogsmässorna i skogen.
Fler från utlandet
– Aldrig tidigare har det varit så många utländska besökare i vår monter. Det har varit en riktigt bra mässa för Ponsse, säger han och pekar på att besökarna kommit från fler länder än tidigare, med en kraftig ökning från bland annat Frankrike och Tyskland.
Trender...
Mässan har imponerat på utländska besökare. Dr Ute Seeling är direktör för tyska forskningsinstitutet KWF.
– Trots lågkonjunktur och dåligt väder blev mässan en succé, konstaterar hon. Ute Seeling gick runt mässområdet på jakt efter trender. Hon såg ett ökat inslag av maskiner och annat för bioenergi, vilket hon betecknar som skogsnäringens nästa utvecklingssteg. Här ligger en förklaring till att Elmia Wood 2009 möttes av så stort intresse. Trots krisen ökar behovet av biobränsle. När avverkningen går ned, minskar tillgången på restprodukter. Bränslet måste hämtas in på annat sätt, vilket kräver ny utrustning.
Nöjd
– Vår största oro inför Elmia Wood 2009 har varit om de internationella besökarna skulle komma i den omfattning vi och utställarna är vana vid, säger Per Jonsson, projektledare för Elmia Wood 2009. Den ekonomiska situationen har ju sett nästan lika nattsvart ut överallt i världens skogsländer. När vi nu ser att vår stora internationella marknadsföringskampanj gett resultat känns det fantastiskt bra.
Internet...
Elmia Wood 2009 ger också ett styrkebesked för mässor i allmänhet och Elmias skogsmässor i synnerhet. Affärer görs mellan människor. Internet skapar inte bara mer direkthandel, det gör även att köparna har lättare att hitta fler tänkbara leverantörer.
– Därmed ökar leverantörernas behov av personliga möten och då är en skogsmässa som Elmia Wood väldigt effektiv, säger Per Jonsson. I skogen har Elmia Wood genom årets mässa ytterligare stärkt sin position som världens ledande skogsmässa.
Jordbruksministern
En lika viktig förklaring till mässans framgång kommer från jordbruksminister Eskil Erlandsson, som presenterade en ny jaktlag på mässan. Han är själv aktiv skogsägare:
– Som skogsägare måste man besöka Elmia för att se det nya och träffa gamla bekanta.
46.502 kom
Antalet unika besökare för Elmia Wood 2009 blev 46.502 personer.
Elmia Wood återkommer nästa gång 5–8 juni 2013, men innan dess genomförs Elmias nationella skogsmässa SkogsElmia 26–28 maj 2011. |