Edvard Perssons krock vid Skillingaryd blev 30-talets mest omskrivna
Ur Värnamo Nyheter 8 november 1980
Något redigerad = inlagt mellanrubriker

Bildtext: (Bild från tidningen finns tyvärr ej) Vid ”Pålen” inträffade den kollision där Edvard Persson var inblandad och som blev flitigt omskriven under de processer som följde. John Bengtsson i Skillingaryd vet var olyckan hände och pekar ut platsen vid norra infarten till samhället.

Bildtext: (Bild från tidningen finns tyvärr ej) Dessa minnen har nedtecknats av Sten Damberg som i många år var V-N:s platsredaktör i Skillingaryd. Han bor numera i Falkenberg och arbetar som journalist för Göteborgsposten.

I Skillingaryd verkade under 1930-talet och 1940-talet Sten Damberg som platsredaktör för Värnamo Nyheter.
När han ombads att medarbeta i serien ”Så var det då”, föredrog han att skriva om tre olika händelser som han mindes särskilt väl från sina år i Skillingaryd, nämligen trafikolyckan där Edvard Persson var inblandad, kampen för Skjutskolan som flyttades och striden om vad kapellet i Skillingaryd skulle placeras.
Här följer hans berättelse om trafikolyckan, som berördes i ett TV-program, nyligen om den kände skådespelarens änka, och de övriga händelserna i anslutning härtill.

Trettiotalets mest omskrivna trafikolycka i Sverige inträffade i Skillingaryd, en vacker vårdag 1937. Person- och materialskadorna var betydande. Men att händelsen fick sådan publicitet berodde förstås på att huvudpersonen i dramat var ingen mindre än hela Sveriges filmidol Edvard Persson.

Edvard Persson fick en bäckenskada och hindrades från filmarbete under en längre tid. Hans hustru Mim och skådespelerskan Nadja Hjärne fördes medvetslösa till Jönköpings lasarett, där de småningom tillfrisknade. Edvard låg på enskilt rum med egen telefon och den gick faktiskt varm de första dagarna, då tidningar och radio sökte honom.
Men värst skadad blev trafikbilägare Bertil Bengtsson, en Fåglabäckspojke, som då etablerat sig i Vaggeryd. Men om honom skrevs det sannerligen inte så mycket. Fast han fick nog lida mest. Händelsen följdes av en nästan årslång rättegång i Värnamo. Domen här, som vi skall återkomma till, överklagades i hovrätten och målet gick ända upp till högsta domstolen, som salomoniskt dömde båda förarna för lika skuld.

Reporter på cykel
Skrivaren, som hade ansvaret för Skillingarydsredaktionen på den tiden, kom som första tidningsman till olycksplatsen. Per Apollocykel - förstås, eftersom de tillverkades i Värnamo på den tiden. Kamerautrustningen var i torftigaste laget. Det skall erkännas.
Ambulans från Jönköping anlände och hämtade först de båda medvetslösa damerna. Polis och brandpersonal arbetade frenetiskt med att skära loss Bertil Bengtsson, som fått båda lårbenen avskurna och satt fastklämd i förarsätet på sin bil. Han led förskräckligt, den då unge mannen och någon läkare med smärtstillande sprutor fanns inte att tänka på

Hunden i knäet
På dikesrenen satt Edvard Persson. Lite omtumlad, kantänka, och med sin över hela landet välkända foxterrier i knäet. Vi slog oss ner och fick en pratstund med den store filmidolen. En intervju om ni vill, som vi nog aldrig kan glömma. Hans första replik, den kom först på ädelskånska, varför vi får översätta den fritt, löd ungefär:
- Ja, hade jag inte kört som jag gjorde, då hade den där stolfabriksarbetaren nu suttit på en tråd uppe i himlen och lovat vår Herre.
Med det menade den gode Edvard Persson, att han gjort sin vansinniga undanmanöver för att rädda livet på Abel Johansson ”Abel på Pålen”, gemenligen kallad, som på cykel var på väg till sin bostad för middag.

Förloppet
Därmed är det tid att gå över till en kort resumé över vad som verkligen hände.
Edvard Persson med sällskap kom närmast från Helsingborg. Efter lunch på Stadshotellet i Ljungby fortsatte färden på riksvägen norrut med Stockholm som slutmål.
Strax norr om Skillingaryd, ja, alldeles intill samhällsgränsen, hände olyckan. På vänster sida cyklade stolfabriksarbetare Abel Johansson, Edvard Persson skulle förbi, höll för långt ut och kolliderade - i diket på höger sida med Bertil Bengtsson, som var på väg söderut. Bengtsson hade tydligen insett faran och för säkerhets skull lämnat körbanan och fortsatt färden ner i diket, där alltså den våldsamma kollisionen inträffade. Hur den slutade har vi redan omtalat.

Rättegång
På hösten följde rättegång inför tinget i Värnamo, där häradshövding Kinnander satt ordförande. Det blev en i långa stycken farsartad tillställning. Två av landets skickligaste advokater på området, Gunnar Dellborg, Göteborg, och Herbert Gårdlund, Stockholm, företrädde käranden respektive svaranden.
En brokig samling expertis hade kallats och vittnena manglades timvis. Replikväxlingen var understundom mycket frän och under min långa tid som referent i sådana här sammanhang har jag aldrig upplevt maken.

Stora skadestånd
Skadeståndsanspråken var, med den tidens mått mätt, rent fantastiska. Trion Persson - Hjärne, begärde drygt 46. 000 kronor. Edvard ökade senare på med 10. 000 kronor. Bertil Bengtsson, som fick lida mest, stannade vid 12. 000. Edvard Persson lade sen ner sin skadeståndstalan mot Abel Johansson. Häradsrätten i Värnamo friade Bengtsson från ansvar. Men det var först sedan rätten enhälligt röstat ner ordföranden, häradshövding Kinnander.

Till HD
Målet månglades vidare i hovrätten och hamnade slutligen i högsta domstolen. Här föll den salomoniska domen, som fastslog att Persson och Bengtsson var lika mycket skyldiga till det inträffade.
När målet avgjordes till sist hade skadeståndsanspråken stigit till 120. 000. Det högsta beloppet i sådana sammanhang på den tiden.
För vår del skall vi inte kvälja dom. Det tillkommer inte en tingsreferent. Men att allmänheten hade en mot domen helt motsatt uppfattning. Det skall vi inte sticka under stol med.

Sten Damberg