OBS! Flera artiklar följer efter varandra

Första bilen var en bolagsbil
Andersson kartlägger Skillingaryds bilhistoria

Vem ägde den första bilen i Skillingaryd och när sågs en bil för första gången på Skillingaryds gator? Hembygdsforskaren Joel Andersson i Tofteryd har sökt att klarlägga detta och han har också en mängd gamla bilder från bilens första tid i bygden.

Så här skriver Joel Andersson: En tofterydsbo Gustaf Karlsson uppger att han 1903 såg en bil i Skillingaryd för första gången.
Skillingarydsbon Herman Heed hade år 1904 sett en bil svänga in till Skillingaryd och sällskapet stannade till vid Hotell Welander, där man åt middag.

Tog tid att tanka
Att få tag på bensin var inte så lätt då, som nuförtiden. Men kemikaliehandlaren Carl Svensson hade en del av denna vara. Fast det tog lång tid för honom att tanka, då Carl Svensson måste använda sig av litermått.
Sedan fick ”Ebba te Welanders” följa med på en tur, när sällskapet for norröver. Hon skulle nämligen öppna och stänga Rulla-leet. Efter denna biltur var Ebba en av Skillingaryds kändisar.

Bolagsbilen
Det fanns en elektriker i Skillingaryd i början av 1900-talet som hette Ström. Han hade sin verkstad bakom Ekegrenska huset. Denne Ström reste till Tyskland och hämtade enligt uppgift Skillingaryds första bil. Det var ett bolag bestående av Georg Thulin, Oscar Ljungbergh, David Aronsson, J A Wijkmark och Oscar Bengtsson, som beslutat att köpa bil gemensamt.
Bilen gick bra från Tyskland till Skillingaryd, men sedan blev det stopp. Elektriker Ström kunde inte få igång bilen.
Då tillkallades Skillingaryds mekaniska snille Karl Johan Bergkvist. Han behövde inte lång tid på sig förrän han fick igång bilen.
Karl Åberg blev bolagsbilens chaufför, men även Karl Johan Bergkvist fick ofta ratta bilen. Enligt uppgift skulle bilmärket varit Serbo. Bolagsbilen användes också i trafik, bland annat vid en minneshögtid vid Götaström anordnad av Frälsningsarmén med anledning av Titanic-katastrofen.

Hästskjutsar
Carl Lundberg kom i juli månad 1913 farande med hästskjuts till Skillingaryd. När han kom till Mölnarps vägskäl fick han se en bil vid Linneryds Södergård. Bilen hade stannat och en man kom gående mot honom. Mannen sa att det var borgmästaren Sundberg i Växjö som skulle åka till Tofteryds kyrka och ville att hästskjutsen skulle köra in på Mölnarpsvägen så att bilen kunde passera. Så omständligt kunde det vara för en bilist att möta en hästskjuts 1913.
Handlaren Oscar Carlström, Tofteryd, uppgav att den första bil han såg var en röd bil, som Paul Toll hade. Toll hade åkt från Stockholm i första hand för att hälsa på sin far i Skillingaryd.
Själv minns jag mycket väl min egen första biltur, den räckte bara ett par hundra meter och det var i maj 1916, då jag fick åka med en taxichaufför. Jag tyckte jag svävade fram en meter över markytan, en upplevelse som jag aldrig glömt.
Bröderna Karl, Ture och Helge Åberg kom att betyda mycket för bilservicen i Skillingaryd. År 1925 köpte de Oscar Nilssons smedja utmed Sturegatan i Skillingaryd, som de gjorde om till bilverkstad med tillhörande bensinstation.

Joel Andersson

Bilderna har vi tyvärr inte lyckats få tag i ännu. men här nedan följer bildtexterna till Joels artikel.

Bildtext: Skillingaryds första bil, var den så kallade Bolagsbilen. Här med Karl Johan Bergkvist vid ratten och några av bilens ägare som passagerare. Bilden är tagen av hovfotograf Bror Malmquist utanför sin ateljé utmed Järnvägsgatan i Skillingaryd, med militärslätten i bakgrunden

Bildtext: Ture Åberg i Skillingaryd, tog sitt kompetens certifikat i Eksjö 1913. Här rattar han bilen med ”besiktningsmannen” vid sin sida.

Bildtext: Här håller studenten Allan Cederberg på att veva igång en bil som just anlänt till Tofteryds kyrkby. Förare är K Paul Toll, med Cecilia Cederberg i framsätet. I baksätet Anders Johansson, Sörgården Skillingaryd, och J A Wijkmark, Lantbrukaren i bakgrunden är Johan Svensson i Sjöaryd.

Den första bilen - äntligen!!!
Artikel ur Smålands Allehanda 1/8 1903
I Jönköping inträffar i e.m. en remarkabel automobilist, nämligen den bekante amerikanaren Chas Glidden från Boston, vilken tänker slå ett rekord i fråga om längden tillryggalagd väg och med automobil söka komma norr om polcirkeln. När automobilen, som lär vara en jättedito i sitt slag, inträffar i Jönköping kunna vi ej upplysa, men vår platsredaktör i Värnamo telefonerade vid 1-tiden, att ”töff-töffen” passerade genom köpingen i svindlande fart och injagade största förskräckelse hos bönderna på torget. Då en dylik automobil gör en kolossal fart, borde den ganska snabbt inträffa här, men vägarna tillåta helt säket ingen forcering.
Mr Glidden åtföljes av sin fru samt chaufför och tolk.
Enormt uppseende
(Artikel ur Smålands Allehanda 3/8 1903)
Enormt uppseende väckte i vår lilla fredliga stad mr Glidden, när han i går middag vid 2-tiden äntligen anlände hit. Han kunde inte, som vi profeterade, komma hit i lördags ithy att bensinen tog slut i Skillingaryd, så att han blev tvungen att övernatta där. Med förnyat bränsleförråd styrdes på f.m. kosan hit och här passerade han längs Södra Strandgatan och in på Odensgatan till målare Alb. Wetterlings lagerbutik, där nya massor bensin togs ombord. Automobilens cistern rymmer inte mindre än 140 liter.
Sen tog han en liten sväng ut på Odensgatan, alltjämt åtföljd och genskjuten av en beundrande folkmassa. Vår ”flygande” sändes naturligtvis ut och lyckades uppdaga, att han kände sig förtjust ”över svenskarna, över deras ordningssinne och renlighetskärlek”, att han ämnade äta middag i Linköping och supera i Norrköping. Han lyckades även till sin förtjusning uppfånga en blick ur den vackra fru Gliddens undersköna ögon och höll rent av på att komma med, då automobilen med ”ryslig” hastighet försvann åt Huskvarnahållet.
Automobiltrafiken tilltager
Artikel ur Smålands Allehanda 4/8 1903
I dag kl. vid pass 1/2 3 e.m. hitkom från Värnamo, varifrån avfärd av Scanias berömda tillverkning, medförande förutom chaufför, ägaren, grosshandl. Nils Winkler från Malmö med fru. I samma sällskap hade ända från Hovslätt (1/2 mil utanför Jönköping) färdats en annan automobillustresande skåning, ingenjör Georg Petersen, från Trälleborg med sällskap. Men här inträffade något mankemang med maskinen och måste denna del av lustpartiet efter hästar och vagn skynda till Jönköping och den gemensamma middagen å Stora hotellet.
De resande prisade högt automobilsporten, som de rekommenderade särskilt omnämnande. Vägarna hade emellertid varit mindre goda på denna sidan Strömsnäsbruk.
Automobilen och hästen
Artikel ur smålands Allehanda 30/12 1903
En häst förspänd en mjölkvagn skrämdes i förmiddags i sken av en automobil. Hästen, som var hemmahörande i Jerstorps socken, rusade mot ett fönster i Singers kontor, Västra Storgatan 1, varvid ett par rutor krossades. Sedan vände den, varvid vagnen stjälptes samt körsvennen och en annan åkande slungades i gatan, lyckligtvis utan att skadas. Hästen fortsatte härpå Västra storgatan ned mot svängbron, där den hejdades. Vagnen blev illa ramponerad.
Automobilen äges av ingenjör G. Tham i Huskvarna.