Hus i Skillingaryd med omland www.skillingaryd.nu
Till startsidan för hus i Skillingaryd

Enar Skillius om Källelia
Artikel ur Värnamo Nyheter 1982 (något redigerad här med främst mellanrubriker)

”På ömse sidor om Källelias egentliga början låg tre byggnader med tillhörande gårdshus och brygghus och stall. Såvitt jag vet, ägdes hela komplexet på sin tid av en Oskar Bengtsson. Han drev specerihandel i den äldre byggnaden norr omvägen, herrekipering i det yngre huset söder om vägen och tillverkade dessutom vagnar i en smedja uppåt Byslättshållet, en driftig man med andra ord.

I någon av mina mest avlägsna hjärnvindlingar finns en minnesbild av en rundhyllt; skrattande man med cigarr. Omständigheterna kring minnet är borta, men denna bild, påstår min minnesdator, föreställer Oskar Bengtsson. Bäst som han levde så dog han, och antagligen kom döden snabbt och lite dramatiskt eftersom det finns ett stänk av dramatik kring den minnesnotisen.
Han efterlämnade syskonbarn, Eneström vid namn. Gustav Eneström skull väl sköta firman, och det gick kanske inte så bra. Därom vet jag inte; i en gosses värld var han intressant huvudsakligen som ägare och förare av en motorcykel och då utstyrd med alla den tidens skinntillbehör plus imponerande glasögon
Butiker och hus övertogs i början av 1920-talet av firman Boberg & Bengtsson, snart driven av enbart Albin Bengtsson, som flyttade speceributiken söder om gatan. I den norra fastigheten drog på sin tid välkände cykelmakaren Anton Magnusson in. Hans son Bertil har tagit över det gamla huset och flyttat det ett stycke och lär av lätt insedda skäl inte riva den fastigheten i brådrasket.

Ett kafé
Det tredje huset innehöll bostäder och ett kafé. Det var åkerbornas stamlokus i den mån de kostade på sig en kopp kaffe vid sina skillingarydsbesök. Kaféet drevs av en liten rundhyllt dam som hette Lena Jansson. Kaféets skylt var en attraktion för nejdens ”illbattiga” små gossar vintertid, ty om man slängde en snöboll eller två så att det dundrade bra i plåten kom
Fröken Lena ofelbart ut farande för att huta åt syndarna.

Ljungbergs komplex...
Längre upp i backen låg Ljungbergs komplex av rödmålade hus, som innehöll målarverkstäder och magasin och annat. Nivåskillnaderna mellan dalgropen och Källelia gjorde att andra våningen låg i stort sett i nivå med vägen. På en liten brygga mellan en husgavel och vägen rullades de färdigmålade vagnarna ut i världen, vanliga ”liggfjäravagnar”, landåer och wurstar och vad de hette allt. Ju konstigare namnen var, dess finare var åkdonen. Skräckinjagande i sin prakt var likvagnarna i svart och silver med korsprydd baldakin och förhängen med fransar och snoddar; även en liten gosse kände en kall hand kring hjärtat när ett sådant dödens åkdon rullade ut i de levandes värld, ty döden bodde mitt ibland oss och hade ännu ej blivit en angelägenhet för institutioner och begravningen ännu inte ett diskret
Bestyr för en finkänslig entreprenör. Därom mera kanske en annan gång.

Erik i Källedal
I den lilla stugan längst ner i hålet bodde Erik i Källedal med familj. Han ansvarade för en del av ortens trafik, ty han var åkare hos Oscar Ljungbergh och sågs befara gator och vägar bittida och sent i alla väder. Om någon kunde göra skäl för benämningen ”du gode och trogne tjänare”, så var det helt visst denne lille man med den buckliga hatten och det långa förskinnet.

Kaleb Johansson

Vid Källelias flaskhals och nejdens höjdpunkt hade skräddare Kaleb Johansson bokstavligen byggt sitt hus på hälleberget. Den bergknalle huset byggts på sprängdes bort litet i taget allt eftersom vägen krävde mer rum. Här var nålsögat för timmerforor och kolryssar och massavedslass, och situationen blev inte bättre av de källsprång ur berget som gett Källelia dess namn. Vintertiden åstadkom de ett pattsar av svallis, höst och vår gjorde de vägen till ett moras, från vilket mer än en fick gå galoschlös.
Och med det var Källelias huskomplex slut; det som låg ovanför -stationskarl Axel Bengtssons, Malmqvistens och Ljungblads räknades inte. Det var förstan så att säga eller det oförfalskade bondland som bredde ut sig där villorna nu ligger tätt.

Allt är borta...

Och nu är allt eller nästan allt, som hörde Källelia till borta eller skall strax vara borta. Ingen har väl något emot att Valdshultsvägen blir en bredare och säkrare gata. Och Källelias kåkar kommer väl också att saknas av få. De erbjöd inte just någon skönhetssyner. Dock hade Källelia egenskaper värda att minnas och att högakta. Den hade sin alldeles egna särart till skillnad från det utslätade och identitetslösa som är nutidens förbannelse. Också i Skillingaryds Källelia var i all sin skröplighet ett monument över en tid då Sverige och Småland började förvandlas. De som inte drog till Amerika flyttade till de små järnvägsstationerna, samhällen grundades, välstånd tändes och släcktes, men ett släcktes aldrig sedan: hoppet om den bättre utvecklingen. Folk lyfte sig och sin bygd i håret. De som byggde och levde och handlade och vandrade vid Källelia var med om lyftet.”

Enar Skillius