Järnvägen i Klevshult
www.Skillingaryd.NuTill startsidan för Klevshult

Här kommer senare en hel del information om järnvägen, stationen och Posten. Här finns redan någon enstaka artikel om sådant som har med järnvägen att göra

Här finns så här långt följande information
• 1996: Protester mot indragna tågstopp
• 1997: Protester mot indragna tågstopp igen
• 1997: Protester mot indragna tågstopp lönade sig

 

1996: Protester i Klevshult och Hörle
mot de indragna tågstoppen
Ur Finnveden Fredag 32/96
Tåget dundrar förbi Klevshult och en liten stund senare är det samma sak i Hörle. De flesta tågen stannar dock, men det är föga trösterikt för den som ska till eller från de två orterna.
Foto: Finnveden Fredag
Klicka på bilden så blir den större
Tåget från Skillingaryd närmar sig Klevshult, men stannar inte.
Foto: Finnveden Fredag
Klicka på bilden så blir den större
Tidtabellen visar att flera tågstopp är indragna, främst i Hörle och Klevshult. Även Kärda är drabbat.
Foto: Finnveden Fredag
Klicka på bilden så blir den större

Protesterna är stora mot att Länstrafiken dragit in några av tågstoppen i framför allt Klevshult och Hörle. I Klevshult har tidigare samhällsföreningen reagerat och nu gör fler det. Förskollärare Maria Strömqvist i Klevshult ska lämna en skrivelse till kommunen.

- Tågen kör bara förbi och vi har svårt att förklara för barnen på daghemmet här i Klevshult att det inte blir någon resa till Apladalen eller något annat inplanerat. Vi talar alltid om att värna om miljön, men här blir det fel signaler till barnen, säger Maria.
Hon har talat med personal på Länstrafiken. Där har man förståelse för problemen men kan just nu inte göra något för att förbättra för de boende.
Även i Hörle finns det en del som reagerat på indragna tåg. Det är tåg mitt på dagen som inte längre stannar och det betyder att arbetare på Hörle Tråd på fredagar inte kan ta sig hem direkt utan måste vänta en eller annan timme. Eller ta bilen.

Fler tåg

- Det finns planer att utöka trafiken Jönköping-Värnamo och då blir det fler tågstopp även i Klevshult och Hörle. När det gäller Halmstad-Nässjö planeras inga tågstopp. Här handlar det mycket om att ha en så snabb transport som möjligt de 20 milen. Sedan vi minskade antalet tågstopp har antalet resenärer ökat och det handlar om att hålla tiderna för att kunna klara anslutningar till andra tåg, säger Ingemar Lundin, vd på Länstrafiken.
Lite bättre kan det bli när den nya mötesstationen i Månsarp står klar. Ännu bättre kan det bli i början av nästa sekel. Då är det troligt att Klevshult blivit mötesstation. Nu har en del tågmöten flyttats från Vaggeryd till Skillingaryd och än snabbare kommer trafiken att bli när Klevshult får ta över denna roll.
– Men vi tänker kämpa för att tågen ska stanna i Klevshult, säger Maria Strömqvist. Många kommer nu inte till eller från sina arbeten utan måste i stället ta bilen, säger Maria.
Hon hoppas nu att kommunen stöder de här tankegångarna.
Samhällsföreningen fick i juni svar på sin skrivelse till Länstrafiken. Hans svar var ungefär som det relaterade ovan.

Per Bunnstad

 

Klevshultsbor protesterar
hos Länstrafikens styrelse
Ur Finnveden Fredag 12/9 1997 - kompletterad med ytterligare en bild här
Gruppen från Klevshult samlad innan man fick träffa de beslutande hos Länstrafiken. Foto: Finnveden Fredag
Länstrafikens vd Ingemar Lundin och styrelseledamoten Bengt Dahlqvist fick ta emot en protesterande grupp från Klevshult med Maria Viktorsson, Börje Gustafsson, Juny Gustafsson, Arne Gustafsson, Åsa Gustafsson, Thomas Jonsson, Inger Gustafsson, Lisbeth Pettersson och Maria Strömqvist. bildtext insidan
Trots att tåget går nästan ända fram till Länstrafikens lokaler tog klevshultsborna bilen: Tåget från Värnamo till Jönköping stannade nämligen inte i Klevshult. De protesterande är från vänster Inger Gustafsson, Maria Strömqvist, Börje Gustafsson, Lisbeth Pettersson, Thomas Jonsson och Arne Gustafsson samt gymnasieeleverna Maria Viktorsson, Juny Gustafsson och Åsa Gustafsson.
Foto: Finnveden Fredag

Sju tåg om dagen far förbi Klevshult och Hörle utan att stanna på sin färd från Halmstad till Nässjö eller i omvända riktningen. I framför allt Klevshult rasar befolkningen och ett par hundra har skrivit på protestlistor.

Nio klevshultsbor reste i går till Jönköping för att protestera hos Länstrafiken. De fick ta bilen till Jönköping eftersom det inte gick något lämpligt tåg förbi Klevshult. Jo, förbi gick det - men stannade inte.
De nio från Klevshults Samhällsförening överlämnade protestlistor och poängterade hur viktigt det är för Klevshult med omland att ha bra tågförbindelser:
– På fredagar går många i skolan till klockan tolv. Tåget 12.30 stannar inte längre i Klevshult utan man får vänta till halv tre innan man kan komma hem, säger Åsa Gustafsson, som studerar i Värnamo.
– Och till våren blir det än fler som drabbas, säger Maria Viktorsson, även hon studerande i Värnamo.

Affärsidén?
Föreningens ordförande Thomas Jonsson överlämnade protestlistorna. Börje Gustafsson poängterade miljöaspekterna - Börje är för övrigt ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Vaggeryds kommun. Arne Gustafsson undrade hur Länstrafikens affärsidé egentligen rimmar när man ska ha täta turer, transportera mycket folk och ha en god ekonomi. Det är ingen utveckling utan i stället avveckling när man drar in tågstopp.
Klevshultsborna fick träffa Länstrafikens vd Ingemar Lundin, styrelseledamöterna Bengt Dahlqvist (m), Ålaryd, Esse Petersson (fp), Fryele med flera.
–Vi tycker att de lyssnade och gjorde ett gott intryck på oss. Hoppas nu bara att de gör det även i fortsättningen, att de ändrar sin politisk att köra förbi vissa stationer som Klevshult, säger Thomas Jonsson.

Vänta längre!
Orsaken till att Länstrafiken dragit in flera av sina tågstopp i bland annat Kärda, Hörle och Klevshult är att man vill att tågresan ska gå fortare. Genom denna åtgärd går det 20 minuter fortare nu än tidigare att ta sig från Halmstad till Nässjö eller omvänt.
Men de sparade 20 minuterna betyder inte automatiskt att fortsatt resande går snabbare. Det finns exempel på att man i Nässjö får vänta 20 minuter längre nu på stockholmståget. Nio minuters väntan har blivit 29...
Ingemar Lundin förklarade dock att det är nödvändigt att korta restiderna, men det kan bli fler tågstopp när vissa stationer som den i Klevshult blir mötesstation. Det kan komma att ske inom något år.
Om protesten lönar sig är för tidigt att säga. Länstrafiken inte gärna i en pågående tidtabell. Den nuvarande listan gäller en bit in i juni nästa år...

Per Bunnstad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1997: Glädje i Klevshult
Protester kan löna sig

Ur Finnveden Fredag 15/97

I september förra året berättade vi att en grupp från Klevshult uppvaktade Länstrafiken. Det var Maria Viktorsson, Börje Gustafsson, Juny Gustafsson, Arne Gustafsson, Åsa Gustafsson, Thomas Jonsson, Inger Gustafsson, Lisbeth Pettersson och Maria Strömqvist som reste till Jönköping. Dock inte med tåget.
Orsaken till att man inte tog tåget var att många tåg inte stannar i Klevshult. Det var mot detta som man protesterade.
Nu har protesterna givit resultat. Från den 9 juni blir det betydligt fler tågstopp i Klevshult. Länstrafiken har lyssnat på