Hagshult är köldhålet
där det är kallast i Sverige

www.Skillingaryd.Nu Till Hagshults startsida
Ur Smålands Folkblad 20 juli 1977
Vissa av mätningarna sker inomhus. Det gäller till exempel när lufttrycket ska fastställas. I termometerburen kontrollerar Mary Åhrén bland annat temperaturen.
En regnmätare hör givetvis till standardutrustningen vid en väderstation. Märy Åhrén kan föra in i sin rapport att det mellan klockan 19 på måndagskvällen och 07 på tisdagsmorgonen fallit 1,2 mm nederbörd.

Hagshult (Folkbladet)
Den som lyssnar till väderleksrapporterna får ju ibland höra att det är så väldigt kallt i Hagshult. Vid Ya flygfält finns en meteorologisk station som året om är bemannad.
Rapporterna visar att Hagshult verkligen är ett riktigt köldhål. I onsdags i förra veckan var det till och med -1 grad. Och så kallt var det inte på någon plats i hela landet.


Varför är det så kallt just i Hagshult? Meteorologerna vet inte med bestämdhet varför. Men en anledning är höjden över havet. Stationen ligger 168 meter över havet och på det sydsvenska höglandet.
En annan trolig anledning till kölden kan vara att jordmånen består av sand. Omgivningarna kring väderleksstationen inverkar också i viss mån.

Varje dag

Sedan flera år tillbaka har F7 bemanning vid Hagshult. Varje dag hela året om görs observationer. Varje timme mellan 06.00-16.00 samt var tredje timme därefter kontrolleras bland annat temperatur, vindstyrka, vindförhållanden, molnhöjd, luftfuktighet och nederbörd.
På söndagar sker observationerna var tredje timma.

Märy vikarierar
Under tisdagsförmiddagen var det Märy Åhrén från Såtenäs som skötte observationerna. Hon arbetar i vanliga fall på F7 men på grund av att den ordinarie föreståndaren vid Hagshult, Märta Gustavsson, har semester så upprätthåller Märy tjänsten.
– Jag kom hit i lördags och ska vara här månaden ut, berättar Märy Åhrén.
– Observationerna här vid Hagshult är liksom på alla andra stationer mycket viktiga. Genom att alla observationer samlas in får man fram en prognos, berättar Märy.

Militärbas
Hagshult med Ya flygfält är en militär bas. Men också militären gör väderleksprognoser. Det är inte bara SMHI som gör detta.
Vid varje hel timma ringer F10 till Hagshult och samlar in den senaste observationens uppgifter. Allt sker i kodform och är obegripligt för den oinsatte.
Vid rapporten klockan 10 under tisdagen meddelade Märy Åhrén bland annat att det var 13,2 respektive 11,4 grader varmt, 8 sekundmeter i vindstyrka, att molnen var på 500 meters höjd och att lufttrycket var 976, 8 millibar.

Två mätningar
Vid varje tillfälle görs två olika mätningar på temperaturen. Det gäller så kallad våt temperatur och torr temperatur. De nämnda mätningarna är bara en liten del av alla mätningar som görs.
Varje måndag mäts också den radioaktiva strålningen. Är värdet mer än 10 milliröntgen ska observatören omedelbart slå beredskapsalarm.
Men några sådana värden har aldrig uppmätts. Mätredskapet har för övrigt aldrig gjort något som helst utslag. Mätningen är helt enkelt en beredskapsåtgärd.

Ballonguppstigning
För att klara av de olika mätprocesserna måste man vara väl insatt i meteorologiska termer, mätmetoder och mycket annat. Det gäller också att med blotta ögat kunna bedöma hur högt molnen är.
Men ibland kan det vara speciellt svårt. Det var det till exempel under tisdagsförmiddagen. Då fick Märy Åhrén släppa upp en ballong fylld med helium för att på det viset mäta höjden.

Vid flygplatsen
De flesta observationsplatserna i landet är belägna vid civila eller militära flygfält. Det är en mycket praktisk lösning. Det är vid flygfälten som det är speciellt viktigt att vindförhållanden med mera är klarlagt.
Flygplanen får ju inte landa och lyfta under vilka väderleksförhållanden som helst. Vid landning fordras det till exempel under dagen en fri sikt på tre km.

Blir farligt
Att lufttrycket mäts så korrekt som möjligt är också mycket viktigt. Blir det en millibar fel innebär det åtta meter fel för ett flygplan.
Blir det ett alltför stort fel kan det ha farliga konsekvenser. Flygplanen ställer till exempel in sina höjdmätare efter lufttrycksangivelserna.
För flyget är också rapporteringen av farliga moln och vindar nödvändig. När väderleksstationen upptäcker farliga moln och farliga vindar ska det omedelbart rapporteras.

Till datan
Observationerna från alla väderleksstationer samlas i en datacentral. Flygplatser, flottiljer med flera kan sedan via en dataskärm på ett utmärkt och snabbt sätt till exempel se hurdana vindförhållanden det är och kan förväntas bli.
Det är många som ringer till väderleksstationen i Hagshult. Det är personer som undrar hurdant vädret ska bli och så vidare. Men dessa frågor kan inte observatören i Hagshult lämna besked om.
En prognos från en enda station är inte till någon nytta. Men när man sammanför alla stationers observationer får man fram en prognos.

Dålig potatis
När flygvapnet har övningar vid Ya-fältet är väderleksstationen extra bemannad. Då är det värnpliktiga som får rycka in för tjänstgöring. Under övriga tider finns det två heltidstjänster vid Hagshult.
För de som till exempel har potatisodlingar i närheten av stationen innebär det problem. Förra veckans kalla väder och frostnatten kan innebära att potatisen blir dålig. Och just kring stationen finns det många potatisodlingar.

Per Bunnstad