Saknad och tacksamhet vid skilsmässan
  Vi betraktade skolan som hörande till 
  oss
  Artilleriskjutskolan celebrerade avfärden värdigt
  Artikel ur Värnamo Nyheter 21 september 1948
  Bilder kommer eventuellt senare
| 
 | 
De kom med våren och hälsades som denna med glädje av befolkningen. 
  Till hösten drog de iväg och lämnade alltid tomrum efter sig. 
  Denna höst blir tomrummet större. Skillingaryd lämnas för 
  alltid av Artilleriskjutskolan och det är därför intet att förvåna 
  sig över att leendena vid avslutningsfestligheterna i söndags bar 
  något av vemod, rörelse, saknad. Sådana yttringar som endast 
  förlusten av en verkligt god vän förmår framkalla.
  Ty det framkom med all önskvärd tydlighet under högtidligheterna 
  att en del av Skillingaryd skulle amputeras i och med skolans förflyttning 
  till Villingsberg, en viktig beståndsdel av ett framåtgående 
  samhälle skulle skiljas från, en anhörig lämna en fast 
  svetsad familjekrets vars medlemmar under år av trivsam samvaro lärt 
  sig uppskatta varandra.
 Det föll sig på något sätt naturligt att himlen skulle 
  vara grå denna söndag och regnet sympatiserade med sinnena inför 
  avskedet. Intet kunde emellertid förmå skillingarydsbon att avstå 
  från att räcka skjutskolan en hand till farväl och tack. Redan 
  klockan nio på morgonen då högtidsdagen blåstes in av 
  A 6 musikkår med dirigent Enoc Nilsson i täten blåstes också 
  liv i municipalsamhället. Och en god stund före högmässan 
  i kyrkan var snart sagt hela samhället på benen. Många för 
  att få en plats i kyrkan och många för att få se en skymt 
  av högtidligheternas förgrundsfigurer. 
Den vackra avskedsgåvan
  Efter en psalm trädde biskop Yngve Brilioth inför altaret i full ornat 
  och mottog ur överste Karl Ångströms hand den utsökt vackra 
  kalk som skjutskolan överbringade som ett bevis för sin stora tacksamhet 
  till kyrkan och församlingen.
  - Artilleriets skjutskola står i begrepp att lämna Skillingaryd yttrade 
  skolchefen bl a, och vill därmed tacka Tofteryds församling genom 
  att överbringa ett minne. Detta anser vi sker bäst genom att till 
  kyrkan överlämna denna kalk. Kyrkoherde Ruben Bolmdahl överräckte 
  därpå de tillhörande altarkärlen patén, oblatask 
  och vinkanna från kyrkliga syföreningen varpå biskop Brilioth 
  å Skillingaryds kyrkas vägnar tackade för gåvorna och 
  nedkallade Guds välsignelse över dem att de måtte förmedla 
  nådens vederkvickelse till hungrande och törstande själar. Vare 
  de helgade åt Herren, till hans tjänst och dyrkan.
På invigningen av altarkärlen följde skriftermål. Först 
  sjöngs psalm 268 och sedan talade biskopen utgående från Gal. 
  brev 5: 1 efter att ha förrättat altartjänst tillsammans med 
  kontraktsprosten Hj. Melin.
  För att vi skola vara fria har Kristus frigjort oss. Stån därför 
  fasta och låten icke något nytt träldomsok påläggas 
  eder, citerade biskopen. Detta skriftens ord ger oss en av texterna på 
  denna dag, vars budskap sammanfattats i orden En kristen människas 
  frihet.
Missbrukad frihet
  Det har sällan talats om friheten så mycket som nu. Men sällan 
  har friheten så som nu missbrukats till täckmantel för ett hänsynslöst 
  förtryck. Sällan har den enskilde så energiskt pockat på 
  sin frihet att följa sin egen viljas lag, sina lustars bud.
  Frihetsorden gälla om vårt svenska folk. Det har av sina fäder 
  fått frihetens dyrbara gåva i arv. Gud give att den icke måtte 
  bli oss fråntagen. Men orden syfta djupare: vårt folk har en gång 
  fått lära sig vad frihet är, vari denna sanna frihet består 
  som Kristus förvärvat åt oss - och som kan ägas endast 
  i hans tjänst. Det ser stundom ut som om vårt folk står berett 
  vända Kristus ryggen. Det skulle betyda, att de bortkastar sin dyraste 
  arvklenod: den frihet som Kristus allena skänker. Måtte Gud bevara 
  vårt svenska folk. Måtte han bevara dess själ.
  Men då vi i dag samlats för att nattvardens heliga handling begå 
  vår frälsares åminnelse, så må vi lyssna till vad 
  detta ord har att säga till oss en och var. Du har fått det i den 
  frihet som Kristus vunnit. Han har förvärvat och vunnit dig för 
  att du skall vara hans egen, att tjäna honom i hans rike. Hur har du vårdat 
  ditt arv? Hur har du tjänat din herre? Ser du icke hur fiendemakterna vilja 
  locka dig bort från frihetens raka väg - in på syndens. Känner 
  du icke hur de söka snärja dig med otaliga, fina, nästan osynliga 
  band. Vill du vara en Kristen, vill du höra Herren till, så låt 
  icke något nytt träldomsok påläggas dig. Sök dig 
  städse på nytt närmare honom, din Herre, som allena kan bryta 
  syndens boja - och skänka dig åter friheten att vara hans, att tjäna 
  honom i hans rike. Låt oss i hans välsignade namn framträda 
  till nådens tron.
Biskopen ledde därefter i bön varpå kören utförde 
  en sång. Biskopen läste dagens högmässotext ur Episteln 
  och sedan ännu en psalm sjungits lästes söndagens evangelium 
  av kontraktsprosten Hj. Melin. Församlingen bekände sin tro, kören 
  sjöng ånyo och psalmen 347: 2 tonade vackert i den högtidligt 
  stämda lokalen. Prosten Hj. Melin höll sedan en mycket uppmärksammad 
  predikan med utgång från söndagens text ur Johannes ev. 8:e 
  kap.
  - I dag går svenska folket till val, började han. För vad? För 
  friheten heter det. Samma dag, den 19:e september läses dessa ord 
  i de svenska kyrkorna: Om sonen gör Eder fria så blir ni verkligen 
  fria Verklig frihet, vari består den? Om man söker utlyssna 
  nutidsmänniskans mening blir man förbryllad. Varför denna förbistring 
  när det gäller frihetens innebörd? En människa kan sitta 
  i koncentrationsläger och vara fri. Vi skall låta Herren Kristus 
  besvara frågan om vad frihet är.
Gemenskap med Gud - verklig frihet
  Aldrig har denna jord trampats av någon som varit så fri som Herren 
  Kristus. Vad kallade han då friheten? Jo, att vara och bliva det man är 
  skapad, ämnad och bestämd till. I detta upplever man den sanna friheten. 
  Vad är då människan skapad till? Vad är vårt livs 
  mening och mål? Herren Jesus svarar: Den personliga livsgemenskapen 
  med Gud ger verklig frihet.
  Hur vinnes den friheten? Vill du vinna den verkliga friheten då skall 
  du umgås med Guds ord på rätt sätt. Tag dem på allvar 
  - det är en ofrånkomlig förutsättning. Du skall själv 
  försöka göra dig fri. Du skall bara fortsätta att förbliva 
  i Guds ord, ofta gå fram till Herrens heliga nattvard. Då skall 
  den verkliga sanningen uppenbaras för dig i andens ljus. Du skall finna 
  befrielsens ord.
  Vad är det? Jo, Golgatas välsignade kors. Där har han friköpt 
  all världens bundna själar. Där har han banat vägen till 
  Guds gemenskap - till barnaskapet i fadershuset, kort sagt, till friheten, den 
  verkliga friheten som är en frihet både för något och 
  till något. Från att gå här och träla under syndens, 
  dödens och djävulens diktatur som gentemot statsdiktatur är rena 
  västanfläkten, till att tjäna den levande guden av hela vår 
  varelse, ande, kropp och själ.
  Den friheten väljer vi i Jesu namn.
Kontraktsprosten vädjade om ekonomiskt bistånd till den yttre läkarmissionen 
  och meddelade, att de kyrkliga samfunden denna dag förenades i bön 
  för FN:s möte i Paris, att detta möte måtte bli ett steg 
  närmare verklig fred. Sedan sjöngs psalmerna 138: 2 och 332: 6 varpå 
  den nya kalken togs i bruk vid nattvardsgång som förrättades 
  av biskop Brilioth och kyrkoherde Sven Lindstam, Fryele. Biskopen förrättade 
  altartjänst med biträde av kyrkoherde Lindstam sedan tre nattvardsbord 
  dukats.
  Efter psalmen 12: 3 talade kyrkoherde Ruben Bolmdahl.
- Sedan 1903 har artilleriets skjutskola varit förlagd till Skillingaryd, 
  så det är intet att undra på att vi betraktar skolan som hörande 
  till oss, sade han. Det har varit en glädje att få hälsa skolan 
  välkommen på våren. När därför skolan nu lämnar 
  oss för alltid känns det som att säga farväl till en god 
  vän. Vi har under årens lopp mottagit många bevis på 
  att känslan är ömsesidig och för alla bevis å samhörighetskänsla 
  har vi glatt oss. Det käraste beviset på denna känsla har vi 
  fått mottaga i dag.
  Herr överste! Jag ber att få framföra Tofteryds församlings 
  tack för gåvan. Var gång vi samlas här skall denna kalk 
  påminna oss om dess givare. Den skall stå som ett dyrbart minne 
  från skjutskolans tid här. Eder personligen, herr överste, ber 
  jag också att få tacka liksom jag tackar för de gånger 
  jag fått hålla korum på skolan och över huvud taget för 
  er uppskattning av vår verksamhet.
Kyrkoherde Blomdahl vände sig också till all personal vid skjutskolan 
  och tackade för ett alltid ridderligt uppträdande samt för gåvan. 
  Samtidigt försäkrade han, att ni går med vår önskan 
  om framgång och med vår välsignelse. Han framförde 
  även ett hjärtligt tack till den kyrkliga syföreningen och församlingens 
  tack för att biskopen och landshövdingen velat komma och genom sin 
  medverkan ge gudstjänsten en extra högtidlig glans. Likaså vände 
  han sig till kontraktsprosten Hj. Melin och till några av skolans föregående 
  chefer som närvar.
| 
 | 
 | 
Anslående medaljhögtid
  Länets hövding O. Ekblom delade därefter ut skjutskolans förtjänstmedalj 
  till 38 personer - två var förhindrade närvara, nämligen 
  hrr Bengt Johansson och G. Fransson. Varje medaljör saluterades med ett 
  skott. Direktör N. G. Thulin uttryckte medaljörernas tack och yttrade 
  bl a att skolans tillvaro i Skillingaryd upptagits som god tradition. Folkets 
  känslor inför avskedet är inte blott saknadens utan även 
  tacksamhetens. I medaljerna ser vi ett ytterst vackert bevis för den anda 
  av gemenskap som alltid rått mellan samhället och skjutskolan, den 
  trevnad och lyftning som detta resulterat i. Överste Ångström, 
  mottag medaljörernas tack!
Sedan psalmen 491: 3 sjungits anträddes färden till officersmässen, 
  vilket skedde i bilar som rullade fram till kyrktrappan. Vid det laget hade 
  regnet börjat komma så smått, men det dystra vädret förmådde 
  inte jaga bort stämningen inne i den trevliga mässen. Överste 
  Ångström hälsade välkommen och skjutskolans chef 1939-1942, 
  överste Philipson, anslog sammankomstens gemytliga ton när han steg 
  fram och berättade anekdoter från sin tid på skjutskolan. Han 
  formade sina och säkerligen mångtusenden andra militärers känslor 
  i de två enkla men verkningsfulla orden Tack Skillingaryd. 
  Skillingaryds lottakårs ordförande, fru Olga Sjölin betygade 
  lottakårens tacksamhet till skjutskolan genom att som klimax på 
  ett alltid gott samarbete överbringa en gåva i form av en tavla, 
  målad av Skillingarydskonstnären Einar Gustafsson och föreställande 
  förläggningen. Överste Ångström var rörd och 
  tackade lottakåren för det storslagna beviset på samhörighetskänsla.
Vid korum som sedan följde i förläggningens matsal officierade 
  biskop Brilioth. Först verkställdes avlämningen från de 
  olika kompanierna till major A. Bergman varpå denne lämnade av till 
  överste Ångström. A 6 musikkår spelade varefter ordet 
  lämnades åt biskopen som talade med utgång från Ps. 492: 
  5-7. Gud är vår tillflykt och vår starkhet, en hjälp 
  i nöden väl beprövad. Ps. 46:1, 2.
Och så invaderades lägerhyddan. Det var verkligen upplyftande att 
  studera dekoratörernas i dubbel bemärkelse målande skildring 
  av militärlivet vid skjutskolan. Några vackra penseldrag hade ägnats 
  avskedet från samhället och en karikatyrtecknare hade förevigat 
  kända profiler vid skolan. Dessutom förekom försäljning 
  av förfriskningar och A 6 musikkår spelade. Det verkliga avskedstagandet 
  ägde emellertid rum vid kvällens soldatafton i Lägerhyddan då 
  hela traktens folk mötte upp, därmed betygande samhörighetskänslan 
  med skjutskolan och befästande de band som förenat samhället 
  med skolan.
  Och att de banden var starka gav söndagen många och säkra belägg 
  för.