Saknad och tacksamhet vid skilsmässan
Vi betraktade skolan som hörande till
oss
Artilleriskjutskolan celebrerade avfärden värdigt
Artikel ur Värnamo Nyheter 21 september 1948
Bilder kommer eventuellt senare
|
De kom med våren och hälsades som denna med glädje av befolkningen.
Till hösten drog de iväg och lämnade alltid tomrum efter sig.
Denna höst blir tomrummet större. Skillingaryd lämnas för
alltid av Artilleriskjutskolan och det är därför intet att förvåna
sig över att leendena vid avslutningsfestligheterna i söndags bar
något av vemod, rörelse, saknad. Sådana yttringar som endast
förlusten av en verkligt god vän förmår framkalla.
Ty det framkom med all önskvärd tydlighet under högtidligheterna
att en del av Skillingaryd skulle amputeras i och med skolans förflyttning
till Villingsberg, en viktig beståndsdel av ett framåtgående
samhälle skulle skiljas från, en anhörig lämna en fast
svetsad familjekrets vars medlemmar under år av trivsam samvaro lärt
sig uppskatta varandra.
Det föll sig på något sätt naturligt att himlen skulle
vara grå denna söndag och regnet sympatiserade med sinnena inför
avskedet. Intet kunde emellertid förmå skillingarydsbon att avstå
från att räcka skjutskolan en hand till farväl och tack. Redan
klockan nio på morgonen då högtidsdagen blåstes in av
A 6 musikkår med dirigent Enoc Nilsson i täten blåstes också
liv i municipalsamhället. Och en god stund före högmässan
i kyrkan var snart sagt hela samhället på benen. Många för
att få en plats i kyrkan och många för att få se en skymt
av högtidligheternas förgrundsfigurer.
Den vackra avskedsgåvan
Efter en psalm trädde biskop Yngve Brilioth inför altaret i full ornat
och mottog ur överste Karl Ångströms hand den utsökt vackra
kalk som skjutskolan överbringade som ett bevis för sin stora tacksamhet
till kyrkan och församlingen.
- Artilleriets skjutskola står i begrepp att lämna Skillingaryd yttrade
skolchefen bl a, och vill därmed tacka Tofteryds församling genom
att överbringa ett minne. Detta anser vi sker bäst genom att till
kyrkan överlämna denna kalk. Kyrkoherde Ruben Bolmdahl överräckte
därpå de tillhörande altarkärlen patén, oblatask
och vinkanna från kyrkliga syföreningen varpå biskop Brilioth
å Skillingaryds kyrkas vägnar tackade för gåvorna och
nedkallade Guds välsignelse över dem att de måtte förmedla
nådens vederkvickelse till hungrande och törstande själar. Vare
de helgade åt Herren, till hans tjänst och dyrkan.
På invigningen av altarkärlen följde skriftermål. Först
sjöngs psalm 268 och sedan talade biskopen utgående från Gal.
brev 5: 1 efter att ha förrättat altartjänst tillsammans med
kontraktsprosten Hj. Melin.
För att vi skola vara fria har Kristus frigjort oss. Stån därför
fasta och låten icke något nytt träldomsok påläggas
eder, citerade biskopen. Detta skriftens ord ger oss en av texterna på
denna dag, vars budskap sammanfattats i orden En kristen människas
frihet.
Missbrukad frihet
Det har sällan talats om friheten så mycket som nu. Men sällan
har friheten så som nu missbrukats till täckmantel för ett hänsynslöst
förtryck. Sällan har den enskilde så energiskt pockat på
sin frihet att följa sin egen viljas lag, sina lustars bud.
Frihetsorden gälla om vårt svenska folk. Det har av sina fäder
fått frihetens dyrbara gåva i arv. Gud give att den icke måtte
bli oss fråntagen. Men orden syfta djupare: vårt folk har en gång
fått lära sig vad frihet är, vari denna sanna frihet består
som Kristus förvärvat åt oss - och som kan ägas endast
i hans tjänst. Det ser stundom ut som om vårt folk står berett
vända Kristus ryggen. Det skulle betyda, att de bortkastar sin dyraste
arvklenod: den frihet som Kristus allena skänker. Måtte Gud bevara
vårt svenska folk. Måtte han bevara dess själ.
Men då vi i dag samlats för att nattvardens heliga handling begå
vår frälsares åminnelse, så må vi lyssna till vad
detta ord har att säga till oss en och var. Du har fått det i den
frihet som Kristus vunnit. Han har förvärvat och vunnit dig för
att du skall vara hans egen, att tjäna honom i hans rike. Hur har du vårdat
ditt arv? Hur har du tjänat din herre? Ser du icke hur fiendemakterna vilja
locka dig bort från frihetens raka väg - in på syndens. Känner
du icke hur de söka snärja dig med otaliga, fina, nästan osynliga
band. Vill du vara en Kristen, vill du höra Herren till, så låt
icke något nytt träldomsok påläggas dig. Sök dig
städse på nytt närmare honom, din Herre, som allena kan bryta
syndens boja - och skänka dig åter friheten att vara hans, att tjäna
honom i hans rike. Låt oss i hans välsignade namn framträda
till nådens tron.
Biskopen ledde därefter i bön varpå kören utförde
en sång. Biskopen läste dagens högmässotext ur Episteln
och sedan ännu en psalm sjungits lästes söndagens evangelium
av kontraktsprosten Hj. Melin. Församlingen bekände sin tro, kören
sjöng ånyo och psalmen 347: 2 tonade vackert i den högtidligt
stämda lokalen. Prosten Hj. Melin höll sedan en mycket uppmärksammad
predikan med utgång från söndagens text ur Johannes ev. 8:e
kap.
- I dag går svenska folket till val, började han. För vad? För
friheten heter det. Samma dag, den 19:e september läses dessa ord
i de svenska kyrkorna: Om sonen gör Eder fria så blir ni verkligen
fria Verklig frihet, vari består den? Om man söker utlyssna
nutidsmänniskans mening blir man förbryllad. Varför denna förbistring
när det gäller frihetens innebörd? En människa kan sitta
i koncentrationsläger och vara fri. Vi skall låta Herren Kristus
besvara frågan om vad frihet är.
Gemenskap med Gud - verklig frihet
Aldrig har denna jord trampats av någon som varit så fri som Herren
Kristus. Vad kallade han då friheten? Jo, att vara och bliva det man är
skapad, ämnad och bestämd till. I detta upplever man den sanna friheten.
Vad är då människan skapad till? Vad är vårt livs
mening och mål? Herren Jesus svarar: Den personliga livsgemenskapen
med Gud ger verklig frihet.
Hur vinnes den friheten? Vill du vinna den verkliga friheten då skall
du umgås med Guds ord på rätt sätt. Tag dem på allvar
- det är en ofrånkomlig förutsättning. Du skall själv
försöka göra dig fri. Du skall bara fortsätta att förbliva
i Guds ord, ofta gå fram till Herrens heliga nattvard. Då skall
den verkliga sanningen uppenbaras för dig i andens ljus. Du skall finna
befrielsens ord.
Vad är det? Jo, Golgatas välsignade kors. Där har han friköpt
all världens bundna själar. Där har han banat vägen till
Guds gemenskap - till barnaskapet i fadershuset, kort sagt, till friheten, den
verkliga friheten som är en frihet både för något och
till något. Från att gå här och träla under syndens,
dödens och djävulens diktatur som gentemot statsdiktatur är rena
västanfläkten, till att tjäna den levande guden av hela vår
varelse, ande, kropp och själ.
Den friheten väljer vi i Jesu namn.
Kontraktsprosten vädjade om ekonomiskt bistånd till den yttre läkarmissionen
och meddelade, att de kyrkliga samfunden denna dag förenades i bön
för FN:s möte i Paris, att detta möte måtte bli ett steg
närmare verklig fred. Sedan sjöngs psalmerna 138: 2 och 332: 6 varpå
den nya kalken togs i bruk vid nattvardsgång som förrättades
av biskop Brilioth och kyrkoherde Sven Lindstam, Fryele. Biskopen förrättade
altartjänst med biträde av kyrkoherde Lindstam sedan tre nattvardsbord
dukats.
Efter psalmen 12: 3 talade kyrkoherde Ruben Bolmdahl.
- Sedan 1903 har artilleriets skjutskola varit förlagd till Skillingaryd,
så det är intet att undra på att vi betraktar skolan som hörande
till oss, sade han. Det har varit en glädje att få hälsa skolan
välkommen på våren. När därför skolan nu lämnar
oss för alltid känns det som att säga farväl till en god
vän. Vi har under årens lopp mottagit många bevis på
att känslan är ömsesidig och för alla bevis å samhörighetskänsla
har vi glatt oss. Det käraste beviset på denna känsla har vi
fått mottaga i dag.
Herr överste! Jag ber att få framföra Tofteryds församlings
tack för gåvan. Var gång vi samlas här skall denna kalk
påminna oss om dess givare. Den skall stå som ett dyrbart minne
från skjutskolans tid här. Eder personligen, herr överste, ber
jag också att få tacka liksom jag tackar för de gånger
jag fått hålla korum på skolan och över huvud taget för
er uppskattning av vår verksamhet.
Kyrkoherde Blomdahl vände sig också till all personal vid skjutskolan
och tackade för ett alltid ridderligt uppträdande samt för gåvan.
Samtidigt försäkrade han, att ni går med vår önskan
om framgång och med vår välsignelse. Han framförde
även ett hjärtligt tack till den kyrkliga syföreningen och församlingens
tack för att biskopen och landshövdingen velat komma och genom sin
medverkan ge gudstjänsten en extra högtidlig glans. Likaså vände
han sig till kontraktsprosten Hj. Melin och till några av skolans föregående
chefer som närvar.
|
|
Anslående medaljhögtid
Länets hövding O. Ekblom delade därefter ut skjutskolans förtjänstmedalj
till 38 personer - två var förhindrade närvara, nämligen
hrr Bengt Johansson och G. Fransson. Varje medaljör saluterades med ett
skott. Direktör N. G. Thulin uttryckte medaljörernas tack och yttrade
bl a att skolans tillvaro i Skillingaryd upptagits som god tradition. Folkets
känslor inför avskedet är inte blott saknadens utan även
tacksamhetens. I medaljerna ser vi ett ytterst vackert bevis för den anda
av gemenskap som alltid rått mellan samhället och skjutskolan, den
trevnad och lyftning som detta resulterat i. Överste Ångström,
mottag medaljörernas tack!
Sedan psalmen 491: 3 sjungits anträddes färden till officersmässen,
vilket skedde i bilar som rullade fram till kyrktrappan. Vid det laget hade
regnet börjat komma så smått, men det dystra vädret förmådde
inte jaga bort stämningen inne i den trevliga mässen. Överste
Ångström hälsade välkommen och skjutskolans chef 1939-1942,
överste Philipson, anslog sammankomstens gemytliga ton när han steg
fram och berättade anekdoter från sin tid på skjutskolan. Han
formade sina och säkerligen mångtusenden andra militärers känslor
i de två enkla men verkningsfulla orden Tack Skillingaryd.
Skillingaryds lottakårs ordförande, fru Olga Sjölin betygade
lottakårens tacksamhet till skjutskolan genom att som klimax på
ett alltid gott samarbete överbringa en gåva i form av en tavla,
målad av Skillingarydskonstnären Einar Gustafsson och föreställande
förläggningen. Överste Ångström var rörd och
tackade lottakåren för det storslagna beviset på samhörighetskänsla.
Vid korum som sedan följde i förläggningens matsal officierade
biskop Brilioth. Först verkställdes avlämningen från de
olika kompanierna till major A. Bergman varpå denne lämnade av till
överste Ångström. A 6 musikkår spelade varefter ordet
lämnades åt biskopen som talade med utgång från Ps. 492:
5-7. Gud är vår tillflykt och vår starkhet, en hjälp
i nöden väl beprövad. Ps. 46:1, 2.
Och så invaderades lägerhyddan. Det var verkligen upplyftande att
studera dekoratörernas i dubbel bemärkelse målande skildring
av militärlivet vid skjutskolan. Några vackra penseldrag hade ägnats
avskedet från samhället och en karikatyrtecknare hade förevigat
kända profiler vid skolan. Dessutom förekom försäljning
av förfriskningar och A 6 musikkår spelade. Det verkliga avskedstagandet
ägde emellertid rum vid kvällens soldatafton i Lägerhyddan då
hela traktens folk mötte upp, därmed betygande samhörighetskänslan
med skjutskolan och befästande de band som förenat samhället
med skolan.
Och att de banden var starka gav söndagen många och säkra belägg
för.