Skillingaryds Transport AB www.Skillingaryd.Nu Till startsidan för företag

Chock för 15 vid Klevshultsfirma
Helt plötsligt gick företaget i konkurs
Ur Smålands Folkblad 1 juli 1977 (inlagt här 18 juli 2006)
Här redigerad med mellanrubriker
BILDEN SAKNAS
Elva lastbilar varav nästan samtliga endast ett par år gamla står nu parkerade utanför Skillingaryds Transport AB i Klevshult. För de 15 anställda är nu framtiden oviss sedan företaget begärts i konkurs.

Klevshult (Folkbladet)
Skillingaryds Transport AB i Klevshult har begärts i konkurs och de 15 anställda har varslats om avsked. För arbetarna kom beskedet som en chock. Ingen hade väntat sig att det var så illa ställt med företaget.
Ännu är det inte klart vad som kommer att hända med de 15. Eventuellt kan de om det blir någon ny ägare få fortsatt anställning. Men inget är klart och för arbetarna ser framtiden oviss ut.

Det var den 6 juni som företaget begärdes i konkurs. Fyra av de anställda är bosatta i Skillingaryd och övriga på en mängd olika platser i södra Sverige.

Helt överraskande
– Vi blev helt överraskade, säger en av arbetarna, Börje Andersson.
– Vi hade visserligen våra aningar om att det var dåligt ställt, men inte mer. Ägaren Peter Bernström hade inte informerat oss.
– Företaget hade i första hand transporter till Saudi Arabien. Och alla företag som transporterar till detta land har haft svårigheter. Nyligen gick till exempel ett Malmöföretag i konkurs. Det företaget körde också på Saudi Arabien. Det hade 29 lastbilar mot våra 11, säger Börje Andersson.

Motorhaveri i Turkiet
Förbittringen är stor bland de 15 även om de förstår vilka problem som funnits. Några veckor innan konkursen fick till exempel en av lastbilarna motorhaveri i Turkiet. Det blev en förlust för företaget på över 100 000 kronor.

Trodde inte på konkurs
Bertil Gustavsson vid Transportarbetarförbundet i Jönköping berättar om det konkursdrabbade företaget:
– Att bedriva utlandstrafik och speciellt till Saudi Arabien kräver stora ekonomiska åtaganden. Och det hade knappast det här företaget. Jag har flera gånger haft kontakt med ägaren. Men att det skulle bli en konkurs kunde jag inte tro, säger Bertil Gustavsson.

Tre var fackligt anslutna
Börje Gustavsson och Sture Flood från Skillingaryd var tillsammans med en anställd från Uddevalla de enda som var fackligt anslutna. Börje och Sture hade som sin huvudsakliga sysselsättning att reparera fordonen. Men det hände också att de någon gång fick köra lastbilarna.

Facket är bra
– Det känns tryggt att vara med i fackföreningen, säger Börje Andersson.
– Ibland har man väl tyckt att det kanske är onödigt att vara med. Men blir man utan arbete ångrar man sig verkligen inte, säger Börje.

Företaget bildades 1976
Företaget bildades så sent som i april 1976. Vagnparken består av elva lastbilar varav nästan samtliga endast är ett par år gamla. Värdet av dessa bilar ligger på cirka två miljoner kronor.
De 15 vid företaget hoppas snabbt få nytt arbete. Men helt säkra på detta är de inte. Efter den svenska devalveringen har det nämligen blivit svårare att ordna utlandstransporter.

Per Bunnstad

Skillingaryds Transport i Klevshult ska säljas
Alla 15 anställda mister sina jobb?
Ur Smålands Folkblad 2 augusti 1977

Klevshult (Folkbladet)
Den konkursdrabbade Klevshultsfirman Skillingaryds Transport AB kommer att säljas.
Ännu är inte alla formaliteter klara, men enligt vad Folkbladet erfar fattas i stort sett bara namnunderskrifter. Detta sker den 15 augusti.
Då kommer ett norsk-ägt företag, Gränsspedition att ta över rörelsen.
Ännu är det inte klart om en enda av de idag femton anställda får anställning av den nya firman.

Inblandad i affären är dir Sten Orre på en Eskilstunafirma som heter Transport & Tullservice. Orre har också försänkningar i Gränsspedition, som drivs som ett speditionsföretag, med körningar från gipsplattefabriken i Drammen till Sverige som specialitet.
– Ännu är inte alla formaliteter klara, bekräftar Sten Orre. Men vi ska ner med de norska ägarna i nästa vecka och senare i augusti skrivs förmodligen handlingarna på.
Klevshultsfirman hade, när den i början av juni gick i konkurs, elva stora lastbilar i trafik. Femton chaufförer var anställda och firmans specialitet var körningar på Saudi-Arabien.

Egna företagare
– Vi är främst intresserade av garagen och läget på firman, säger Sten Orre.
– Vi kommer dessutom att ta över cirka fem bilar. Resten går tillbaka till bilfirmorna.
Kommer någon av de anställda att få fortsatt jobb hos er?
– Vi har hjälpt sex-sju av killarna att köpa egna bilar, säger Sten Orre. Och vi kommer att lägga ut körningar på dom.
Men de kör alltså som egna företagare?
– Ja, just det.
Konkursen av Skillingaryds Åkeri AB handhas av Finnvedens advokatbyrå. Folkbladet har sökt kommentarer därifrån, men de advokater som där jobbar med konkursen har semester.
Inte heller finns Carl Peter Bernström, som fram till konkursen drev företaget, tillgänglig för en kommentar.

Sven Magnusson