Klevshult (Folkbladet)
Skillingaryds Transport AB i Klevshult har begärts i konkurs och
de 15 anställda har varslats om avsked. För arbetarna kom beskedet
som en chock. Ingen hade väntat sig att det var så illa ställt
med företaget.
Ännu är det inte klart vad som kommer att hända med de
15. Eventuellt kan de om det blir någon ny ägare få fortsatt
anställning. Men inget är klart och för arbetarna ser framtiden
oviss ut.
Det var den 6 juni som företaget begärdes i konkurs. Fyra av
de anställda är bosatta i Skillingaryd och övriga på
en mängd olika platser i södra Sverige.
Helt överraskande
Vi blev helt överraskade, säger en av arbetarna, Börje
Andersson.
Vi hade visserligen våra aningar om att det var dåligt
ställt, men inte mer. Ägaren Peter Bernström hade inte
informerat oss.
Företaget hade i första hand transporter till Saudi Arabien.
Och alla företag som transporterar till detta land har haft svårigheter.
Nyligen gick till exempel ett Malmöföretag i konkurs. Det företaget
körde också på Saudi Arabien. Det hade 29 lastbilar mot
våra 11, säger Börje Andersson.
Motorhaveri i Turkiet
Förbittringen är stor bland de 15 även om de förstår
vilka problem som funnits. Några veckor innan konkursen fick till
exempel en av lastbilarna motorhaveri i Turkiet. Det blev en förlust
för företaget på över 100 000 kronor.
Trodde inte på konkurs
Bertil Gustavsson vid Transportarbetarförbundet i Jönköping
berättar om det konkursdrabbade företaget:
Att bedriva utlandstrafik och speciellt till Saudi Arabien kräver
stora ekonomiska åtaganden. Och det hade knappast det här företaget.
Jag har flera gånger haft kontakt med ägaren. Men att det skulle
bli en konkurs kunde jag inte tro, säger Bertil Gustavsson.
Tre var fackligt anslutna
Börje Gustavsson och Sture Flood från Skillingaryd var tillsammans
med en anställd från Uddevalla de enda som var fackligt anslutna.
Börje och Sture hade som sin huvudsakliga sysselsättning att
reparera fordonen. Men det hände också att de någon gång
fick köra lastbilarna.
Facket är bra
Det känns tryggt att vara med i fackföreningen, säger
Börje Andersson.
Ibland har man väl tyckt att det kanske är onödigt
att vara med. Men blir man utan arbete ångrar man sig verkligen
inte, säger Börje.
Företaget bildades 1976
Företaget bildades så sent som i april 1976. Vagnparken består
av elva lastbilar varav nästan samtliga endast är ett par år
gamla. Värdet av dessa bilar ligger på cirka två miljoner
kronor.
De 15 vid företaget hoppas snabbt få nytt arbete. Men helt
säkra på detta är de inte. Efter den svenska devalveringen
har det nämligen blivit svårare att ordna utlandstransporter.
Per Bunnstad
|