Götaströms Golfklubb 1994 www.Skillingaryd.Nu
Till startsidan för föreningar
Till startsidan
för Götaströms GK här
Militären ändrar sig delvis om Götaströms golfbana |
Ur Finnveden Fredag nr 1/1994 |
Militären har nu delvis ändrat sig
om förslag till flera byggprojekt på Götaströms golfbana
mellan Skillingaryd-Vaggeryd. Det är militärt riskområde
på platsen och militären har tidigare hårdnackat sagt nej
till några byggnationer. Kinnarps äger själva golfbanan och vill bygga maskinhall, pumphus och personalhus/klubbhus med övernattningsrum. Dessutom vill man från kommunen flytta ett lusthus tillbaka till Götaström. Det finns i dag i en trädgård på Sturegatan i Skillingaryd. När det gäller maskinhall och pumphus har militären inga erinringar: - Vi gick med på att en golfbana fick anläggas under förutsättning att inga byggnader skulle få finnas norr om en viss linje, sa Stefan Pettersson på I12 i Eksjö i en intervju i Finnveden Onsdag den 16 november. Senare kom en skrivelse till byggnadsnämnden i Vaggeryds kommun. I den säger Stefan Pettersson att man från militärens sida fortfarande motsätter sig att övernattningsstugor uppförs. Däremot har man inget att erinra mot klubbhus och parkeringsplatser. I intervjun i november sa Stefan Pettersson bland annat följande: - Ger man ena lillfingret så har man snart hela armbågen. Vi tycker att vi har varit hyggliga och kan inte släppa till mer. Vi vill undvika konflikter, som kan inträffa om området blir mer tillgängligt. Byggnadsnämnden ska troligen redan under januari månad behandla ärendet. Per Bunnstad |
Nya pron på plats: Sylvia tog första lektionen |
|
Ur Finnveden Fredag 14/1994 | |
Bilden kommer här senare | Sylvia Rosén var den som hade bokat den första lektionstiden av Henrik Ljung, golftränare i Götaström. |
Det var en historisk dag i Götaström
mellan Skillingaryd-Vaggeryd i onsdags. På plats fanns Henrik Ljung,
golftränare - så kallad pro i Götaströms Golfklubb
- och han hade sin första lektion. Det var Sylvia Rosén från
Skillingaryd som tog en sådan för att friska upp golftakterna: |
Ur Finnveden Fredag 41/1994 | |
Götaström: Byggstart för nio nya hål Historiens vingslag hittas på marken |
|
Bilden kommer här senare | Här finns flera kolbottnar och vi sparar dem, säger Gillis Svensson. |
Bilden kommer här senare | Valter Mann, Stig Andersson, Gillis Svensson och Anders Svensson var den kvartett som inledde arbetet med de nio nya hålen i norra delen av Götaström. |
Bilden kommer här senare | Stig Andersson och Valter Mann studerar kartorna för de nya hålen och det är i bakgrunden som man nu arbetar med att ställa dem i ordning. |
För hundra år sedan
kolade man som bäst på Götaström. Då tänkte
man inte på golf, sporten hade inte gjort sitt intåg i Sverige.
Det handlade i stället om att försörja sig och ett sätt
var att kola. Till järnbruket Götaström behövdes mycket
kol och i dagarna har man funnit ett par kolbottnar på platsen. Det
har man gjort i samband med bygget av ytterligare nio golfhål på
Götaström. Det är Kinnarps/Granstrand som äger marken och tidigare i år togs de första nio golfhålen i bruk. I går startade officiellt arbetet med att uppföra ytterligare nio golfhål. - Här tog man ned skog för ganska precis 100 år sedan, säger Stig Andersson, ordförande i Götaströms Golfklubb. Då gjorde man det för att använda skogen för att göra kol. Nu tar man ner skog för att bygga en golfbana. Men det handlar inte om att skövla området. Man sparar trädridåer och kolbottnarna försöker man också rädda. Hestrabo bygger Golfarkitekten Bengt Lorich har ritat banan och sedan är det Valter Mann från Hestra som ser till att själva banan anläggs enligt dessa riktlinjer. Det tar ett par månader att få bort stubbar och göra en grovplanering av området. Nästa år ska allt besås och våren 1996 ska banan vara klar att tas i bruk. Då finns en fin 18-hålsbana för de då förmodligen 700-800 medlemmarna. I dag är det nästan 600 medlemmar i klubben och de räcker en tacksam hand till Kinnarps/Granstrands som har satsat cirka fyra miljoner kronor på golfbanan och som nu bygger på med ytterligare en del, vilken beräknas kosta 1.8 miljoner kronor. Per Bunnstad |